Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2210-2229 av 2363
-
Vg1 i utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon: Rapport fra en spørreundersøkelse om Vg1-lærernes erfaringer med etableringen av utdanningsprogrammet skoleåret 2020/2021
(Report, 2021)Høsten 2020 ble utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon (IM) igangsatt ved 53 videregående skoler i Norge. Etableringen av utdanningsprogrammet er et ledd i fagfornyelsen og innføringen av en ny ... -
'Vi bor her fordi vi ikke har noe annet alternativ': Sårbar stillstand gjennom 40 år i en slum i New Delhi
(Norsk Antropologisk Tidsskrift;, Peer reviewed; Journal article, 2022)India er et av verdens mest ulike land med et hierarkisk kastesystem som rangerer folk som iboende forskjellige, og med stor ulikhet mellom fattige og rike. Det er i de store megabyene at ulikhetene er størst og mest ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
"Vi kan løfte 1erne til 2ere, 5erne til 6ere og få skolevegrerne tilbake". En kvalitativ studie av læreres erfaringer med tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om tilpasning av opplæringen for elever med matematikkvansker. Målet med prosjektet er å undersøke hvordan pedagoger bruker kartlegging, vurdering og undervisningskunnskap for å tilrettelegge ... -
«Vi skal oppdra barna til å bli gode samfunnsborgere, da må vi ha hele familien på lag». En kvalitativ undersøkelse om samarbeid mellom barnehagen og familier med fluktbakgrunn
(Master thesis, 2023)Tema er barnehagens samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn. Jeg vil rette fokus mot det de pedagogiske lederne og familiene med fluktbakgrunn forteller om hvilke utfordringer og muligheter de har erfart med foreldresamarbeidet. ... -
Vi spiller blues: Et designbasert studie om utvikling og testing av en digital læringsressurs
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Samspill i musikkundervisning og bruk av IKT i undervisningen er to områder som prioriteres vekk av musikklærere i norsk grunnskole (Sætre, Neby, & Ophus, 2016). Samtidig er begge disse målområdene forankret i K-06 og i ... -
«Vi undrer oss sammen». Undring og naturvitenskap i barnehagen
(Master thesis, 2023)Gjennom deltakelse i et større, internasjonalt forskningsprosjekt ble jeg gjort oppmerksom på at det er særnorskt å si at «vi undrer oss sammen med barna» i barnehagen når vi arbeider med fagområdet Natur, miljø og teknologi ... -
"Vi venter oftest så lenge som mulig for at ungene skal få bli så modne som mulig." - Avvikling av vedtak i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke barnehagelærere, lærere og PP-rådgiveres erfaringer med håndtering av spesialpedagogiske vedtak i overgangen fra barnehage til skole. Utdanningsdirektoratet (2021) presenterer ... -
Vi vet, vi kan, vi vil! TAF-løpet innen helse- og oppvekstfag sett fra et elevperspektiv.
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det finnes enkelte løp i videregående skole som er såkalte forsøksløp, og TAF-løpet er ett av disse. TAF står for "teknisk allmennfag" og er en betegnelse som er blitt hengende ved som et begrep. Det rette formelle navnet ... -
Video Games and Good Learning: May Video Games be Beneficial for Supporting Pupil Motivation, Literacy Development and Narrative Comprehension?
(Master thesis, 2020)Video games have become increasingly popular as a recreational activity for young people and learners. This study seeks to investigate if and how specifically commercial video games may function as effective learning tools ... -
Videregående opplæring – en døråpner for deltakelse i arbeid og fellesskap: Et aksjonsforskningsprosjekt om et styrket kollegasamarbeid og utvikling av rutiner for skolens deltakelse i elevenes ansvarsgrupper med fokus på et fremtidig arbeidsliv for elever med utviklingshemming.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass 2015-17, og tar utgangspunkt i en felles frustrasjon i kollegiet. Mange av våre elever med utviklingshemming opplever å stå ... -
Videreutdanningsstudenters undervisningskunnskap relatert til likhetstegnets betydning i algebra
(Nordisk matematikkdidaktikk;27 (2), Peer reviewed; Journal article, 2022)Vi ser på videreutdanningsstudentenes forståelse av algebraiske uttrykk og likhetstegnets betydning og hvilke didaktiske konsekvenser det kan få. Vi presenterer resultatene fra en algebraisk oppgave besvart av 82 norske ... -
«... vil du bli lærer skal du også lære matematikkvansker, det er ikke noe sånn bare for de som er interessert ...» En kvalitativ studie av undervisning i matematikk – tre læreres erfaringer med fokus på elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Tema, bakgrunn og formål: Matematikkvansker er et vidt begrep og det er først i senere tid blitt rettet fokus mot disse lærevanskene. Historisk sett har ulike begreper har blitt brukt gjennom historien for å definere ulike ... -
Virtual reality in astronomy education: reflecting on design principles through a dialogue between researchers and practitioners
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Virtual reality (VR) technologies have the potential to transform astronomy education practices profoundly: new forms of visual representations, perceptual engagement and embodied participation promise authentic learning ... -
Virtual welding: A didactic perspective
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 10 Issue 1 (2020): Special Issue: Technology-Mediated Learning in VET – Perspectives on Changing Educational Landscapes in the 21st Century /, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-09)This research was conducted as part of a Technical and Vocational Education and Training (TVET) programme in Technical and Industrial Production and is a collaboration between Aas upper secondary school in Akershus and the ... -
Virtuell utveksling: Utvikling av interkulturell kompetanse i klasserommet ved bruk av IKT
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er virtuelle utvekslinger i regi av lærer eller utdanningsinstitusjon, hvor fokuset er på utvikling av interkulturell kompetanse. Denne oppgaven er en forstudie som vil danne grunnlaget for et større ... -
Visual dialogue: A drawn conversation about the city of Fez
(Synnyt/Origins. Finnish Studies in Art;2, Journal article; Peer reviewed, 2017)The visual essay with moving images, see the link below to the video “Visual Dialogue Fez”, is an invitation to the viewer to approach the urban experience given by the female participant of this project. She narrates and ... -
Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Second language (L2) learners are a heterogeneous group. Their L2 skills are highly varied due to internal factors (e.g. cognitive development) and external factors (e.g. cultural and linguistic contexts). As ... -
Vocalic Intrusions in Consonant Clusters in Child-Directed vs. Adult-Directed Speech
(Frontiers in Psychology;July 2021 | Volume 12 | Article 688002, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-19)In this paper, we investigate a prosodic-phonetic feature in child-directed speech within a dynamic, complex, interactive theoretical framework. We focus on vocalic intrusions, commonly occurring in Norwegian word initial ... -
Vocational pedagogy approaches for the improvement of teaching and learning in formal vocational education in Uganda: a case study at Kyambogo University
(MAYP;2011, Master thesis, 2011)The purpose of the project was to experiment the vocational pedagogy approaches of teaching and learning vocational disciplines on technical teacher trainees, with a target of enticing them to later adopt these approaches ...