Blar i Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM) på emneord "Barnehager"
Viser treff 1-13 av 13
-
«Å bli selvvirksom» Hvordan kan familieterapi og systemisk praksis i barnehagen bidra til alternative måter å tenke og arbeide på? En kvalitativ undersøkelse gjennomført i Tyskland
(Master thesis, 2019)Familieterapi er et tilbud i hjelpeapparatet som gis til familier og barn som sliter. Hvor begynner utviklingen av et problem eller en utfordring? I våre vestlige samfunn har det i flere år vært mer og mer økende interesse ... -
Barnet i meldingsteksten
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Artikkelen er en tekstanalyse av bekymringsmeldinger fra barnehagene til barnevernet. Når personalet uroer seg for bestemte barn som tilbringer hverdagen sin i barnehagen, har de et ansvar for å melde fra til barneverntjenesten. ... -
Bekymringsmelding fra barnehage til barnevernstjenesten: En kvalitativ studie av åtte barnehageansattes erfaringer
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg valgt tema bekymringsmelding fra barnehage til barnevernstjenesten. Målet med oppgaven er å undersøke barnehageansattes erfaringer av rutiner og samarbeid når det gjelder bekymringsmelding ... -
Belønningssystem som et effektivt virkemiddel i kommunale barnehager : Motivasjonsendringer ved budsjettkutt
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et pilotprosjekt gjennomført i Larvik kommune og Helgeroa barnehage, med hensikt om å utvikle og implementere belønningssystem i kommunale barnehager. Belønningssystemet ble ... -
Hva betyr statens styring og ledelse for forskjellen i sykefravær i norsk og fransk barnehage?
(Master thesis, 2021)Norway has one of the world's highest sickness absence, at the same time as it is one of the world's best countries to live in. A Norwegian and a French kindergarten in Nesodden / Oslo have10 and 2% sickness absence, ... -
Hvordan kan barnehageledelsen utvikle barnehagen som lærende organisasjon? En empirisk casestudie av barnehagens utviklingsarbeid som lærende organisasjon i Nittedal kommune.
(Master thesis, 2023)A central requirement for the rammeplan for barnehagen stipulates that kindergartens in Norway are to develop as a learning organization. No further details are provided in the government’s guidelines as to what this means ... -
Hvordan påvirker skjerpet pedagognorm ledelse i barnehagen? En kvalitativ studie av personalets erfaringer
(Master thesis, 2019)Etter 20 år med stor endring og utvikling i barnehagesektoren, er skjerping av pedagognorm 01.08.18 en av de siste store endringene. Intensjonen med ny norm var blant annet å øke kvaliteten i barnehagen. Det er en ... -
Lesefrø - fra prosjekt til hverdag
(Bachelor thesis, 2017)Vi har undersøkt hvordan enkelte barnehager som er en del av Lesefrø-prosjektet i regi av Deichmanske bibliotek, har arbeidet med implementeringen av denne metoden. Vi ville se på hvordan barnehagene har valgt å tolke ... -
Ny regional ordning, for kvalitetsutjevning mellom barnehagene. Bidrar ordningen til motivasjon eller demotivasjon hos eiere og ledere i barnehagen?
(Master thesis, 2020)I have been inspired to investigate how a new “Regional scheme” for kindergarten, which deals with professional enhancement, contributes to motivation or demotivation of owners and managers in kindergarten. The thesis ... -
Organisasjonsstruktur og lederskap i barnehagen
(Master thesis, 2021)The kindergarten sector has undergone major changes in recent decades, which has created a need for more kindergartens in Norway. In 2009 the right to a place for your child in a kindergarten was introduced, and more and ... -
Samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner: "Gjennom den daglige og nære kontakten med barna i barnehagen er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs- og livssituasjon". Hvordan kan samtalen mellom barnehagelærere og barna være et bidrag til dette?
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet har satt søkelys på barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner rundt det å samtale med barn som av ulike årsaker befinner seg i vanskelige livssituasjoner. Det blir satt søkelys på hvordan ... -
Styrere sin vurdering av egen lederkompetanse
(Master thesis, 2023)This master's thesis seeks to increase the empirical evidence related to competence development among managers in the kindergarten sector. It is well documented that the quality of kindergarten services depends on the ... -
Styrers arbeidsmetoder med sykefravær - En kvalitativ forskningsstudie med fokus på styrerrollen i barnehager
(Master thesis, 2020)The goal of this Master thesis is to investigate how managers in public kindergartens in Norway work with absenteeism due to sickness. The problem statement is: How does kindergarten managers work with sickness absence? ...