Kronisk obstruktiv lungesykdom og mestring: "Hvordan kan sykepleier fremme mestring hos kolspasienter?"
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6477Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Vi har erfart å møte kolspasienter i de fleste praksisperioder gjennom studieløpet. Dette viser at
man kan møte kolspasienter uansett hvor man jobber som sykepleier - bacheloroppgaven er en ypperlig
mulighet til å øke vårt kunnskapsnivå rundt temaet.
Problemstilling:
“Hvordan kan sykepleier fremme mestring hos kolspasienter?”
Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie. Vi har tatt i bruk diverse pensumlitteratur samt
forskningsartikler som vi har funnet i databasene Cinahl og Elsevier, for å besvare problemstillingen.
Resultater: Angst, pustebesvær og sosial isolasjon er tre av flere problemområder mange personer med
kols opplever. Økt kunnskap kobles til økt selvtillit, økt selvstyring, samt en følelse av mestring. Å bidra til
økt mestringstro kan lindre angst og forebygge sosial isolasjon, ettersom høy grad av mestringstro
assosieres med lave nivåer av angst. Motiverende veiledning som metode kan fremme mestring da
motivasjon og mestring henger tett sammen.
Konklusjon: Ved å øke kunnskap, hjelpe pasienten i å opparbeide nødvendige ferdigheter for å mestre
sykdommen, bidra til økt mestringstro, samt å anvende motiverende veiledning kan sykepleier fremme
mestring hos kolspasienter. Alt i alt mener vi at COPD-GRIP intervensjonen og intervensjonene nevnt over
er gode metoder sykepleiere kan anvende for å fremme mestring hos kolspasienter.
Beskrivelse
Bachelor i Sykepleie