"En god forberedelse til å bli fosterforeldre": Evaluering av opplæringsprogrammet PRIDE
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6435Utgivelsesdato
2014-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NOVA rapport [432]
Sammendrag
På oppdrag fra Barne-, ungdoms og familiedirektoratet (Bufdir) har NOVA gjennomført en evaluering av opplæringsprogrammet PRIDE (Parenting Resources for Information, Development and Education). Programmet retter
seg mot potensielle og etablerte fosterforeldre og utgjør kjernen i det generelle opplæringstilbudet myndighetene gir til fosterforeldre. Programmet er opprinnelig utviklet i USA, og har vært i bruk i Norge siden 1997. Hensikten med evalueringen har vært å fremskaffe et best mulig kunnskapsgrunnlag for å vurdere om den norske varianten av PRIDE fungerer i tråd med målsettingene. Det vil si om programmet bidrar til å styrke fosterforeldres motivasjon og evne til være fosterforeldre, og om programmet evner å sile ut de som ikke egner seg for den krevende oppgaven det ofte er å være fosterforeldre.
I motsetning til en tidligere evaluering av PRIDE (Havik et al. 2007) som kun omfattet grunnopplæringen, omfatter denne evalueringen PRIDE som helhet, dvs. både grunnopplæringen, videreopplæringsdelen og kvalitetssikringssystemet i PRIDE. Evalueringen omfatter også kurset PRIDE slekt- og nettverk, som er et grunnopplæringskurs slekt- og nettverksfosterforeldre kan ta i etterkant av plassering.