Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrimsmo, Asbjørn
dc.contributor.authorHeen, Hanne
dc.date.accessioned2020-08-20T07:24:20Z
dc.date.accessioned2021-04-30T08:35:30Z
dc.date.available2020-08-20T07:24:20Z
dc.date.available2021-04-30T08:35:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-7609-346-9
dc.identifier.issn0807-0865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/6231
dc.description.abstractI denne rapporten, finansiert av Rådet for anvendt medieforskning, drøfter vi begrepene virksom­hetens sosiale kapital og journalistisk kvalitet. Vi bruker Journalistundersøkelsen 2012 til å lage et mål for redaksjonenes sosiale kapital, samt ett for journalistisk kreativitet og ett for jobbengasjement. Journalistenes jobbengasjement bruker vi som en tilnærming til å måle produktivitet. På grunnlag av Kvalitetsundersøkelsen 2012 lager vi et mål for journalistisk kvalitet. Vi har identifisert 117 redaksjoner i de to undersøkelsene, aggregert måleresultatene til redaksjonsnivå og koplet undersøkelsene sammen. I analysene våre finner vi at redaksjoner med høy sosiale kapital har utgivelser med bedre journalistisk kvalitet enn andre. Den journalistiske kreativiteten og produktiviteten er også bedre i disse redaksjonene. Analysene viser også at redaksjonens sosiale kapital, sammen med journalistisk kreativitet, har betydning for den journalistiske kvaliteten på de redaksjonelle produktene.no_NB
dc.publisherOslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA
dc.relation.ispartofseriesAFI Rapport 2014:12
dc.subjectNyhettoppsak
dc.subjectJournalister
dc.subjectProduktivitet
dc.subjectJobbengasjement
dc.subjectSosial kapital
dc.titleJournalistisk kvalitet – hvilken rolle spiller arbeidsmiljøet i redaksjonen?no_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.source.pagenumber59


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel