Journalistisk kvalitet – hvilken rolle spiller arbeidsmiljøet i redaksjonen?
Abstract
I denne rapporten, finansiert av Rådet for anvendt medieforskning, drøfter vi begrepene virksomhetens sosiale kapital og journalistisk kvalitet. Vi bruker Journalistundersøkelsen 2012 til å lage et mål for redaksjonenes sosiale kapital, samt ett for journalistisk kreativitet og ett for jobbengasjement. Journalistenes jobbengasjement bruker vi som en tilnærming til å måle produktivitet. På grunnlag av Kvalitetsundersøkelsen 2012 lager vi et mål for journalistisk kvalitet. Vi har identifisert 117 redaksjoner i de to undersøkelsene, aggregert måleresultatene til redaksjonsnivå og koplet undersøkelsene sammen. I analysene våre finner vi at redaksjoner med høy sosiale kapital har utgivelser med bedre journalistisk kvalitet enn andre. Den journalistiske kreativiteten og produktiviteten er også bedre i disse redaksjonene. Analysene viser også at redaksjonens sosiale kapital, sammen med journalistisk kreativitet, har betydning for den journalistiske kvaliteten på de redaksjonelle produktene.