Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØrmen, Torfinn
dc.contributor.authorAlikhani, Oya
dc.date.accessioned2020-06-24T11:12:25Z
dc.date.accessioned2020-08-26T21:24:49Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:03:35Z
dc.date.available2020-06-24T11:12:25Z
dc.date.available2020-08-26T21:24:49Z
dc.date.available2021-04-29T10:03:35Z
dc.date.issued2018-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5926
dc.descriptionBachelor i Lærerutdanning for tospråklige lærere
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er elevers begrepslæring i naturfag. Problemstilling er «Hvordan arbeider lærere med lærestoffet og legges til rette slik at læring og begrepsforståelse finner sted i naturfag? Bakgrunnen for valget av tema og problemstillingen kan sees i lys av flere aspekter. Utvikling av begreper er et vesentlig element i elevens generelle utvikling. Begreper vil bidra til å utrykke egne opplevelser og oppfatninger, og de er en forutsetning for å kunne skjønne hva andre uttrykker, og ikke minst fremmer begreper evnen til uttrykke seg klart og presist (Johansen, 1976). Godt utviklet ordforråd og begrepsforståelse er nødvendig for læring. Jeg merket spesielt dette da barna mine var på ungdomsskolen. De hadde vanskeligheter med naturfag pga. innhold og begreper i faget, det var utfordrende, tungt og vanskelig å forstå faget. Begrepene var abstrakte og de korte definisjonene ga dem ikke mening. Da jeg var i praksis også så jeg at naturfaglig språk og faguttrykk skaper vansker for flere elever slik som det gjorde for mine unger. Dette kan være en av grunnene til at faget blir komplisert, og dermed blir elevene umotivert til å lære mer om faget. Som et forsøk på besvare problemstillingen, har jeg tatt i bruk det kvalitative forskningsintervjuet som metode. To lærere ved en skole i Oslo, har blitt intervjuet rundt sine synspunkter på hva som er viktig, samt utfordrende når de jobber med begrepslæring i naturfag. Oppgaven består av en teoridel, en metodedel, en funndel og en drøftingsdel, samt konklusjon. Teoridelen tar for seg relevant teori og forskning omkring temaet, som i drøftingsdelen blir drøftet opp mot hovedkategorier av sentrale funn fra informantene.
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet
dc.subjectNaturfagdidaktikk
dc.subjectBegrepslæring
dc.subjectMinoritetselever
dc.subjectSpråklige forutsetninger
dc.subjectForskningsintervju
dc.titleBegrepslæring i naturfag
dc.typeBachelor thesis
fagarkivet.source.pagenumber27en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel