Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2020-06-21T15:30:06Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:44:51Z
dc.date.available2020-06-21T15:30:06Z
dc.date.available2021-04-29T12:44:51Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn82-7063-408-5
dc.identifier.issn1502-6760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5444
dc.description.abstractDebatter i media den siste tiden har vist en økt bekymring for markedsføringen i det offentlige rom, med spesielt bekymring for en seksualisering av barndommen. Rapporten tar for seg barnemoten og fremstillingen av barn i reklame, og vektlegger hvilke verdier og holdeninger som ligger latente i reklamen. Analysen består av innholdsanalyse og bildeanalyse av H&M-katalogen i perioden 1987-2004. Det viser seg at katalogen i økende grad viser barn som små voksne både når det gjelder klær og fremstillingsform. Klærne viser seg også å ha blitt mer kjønnsspesifikke med et skille mellom den søte jenta og den tøffe gutten. Funnene tyder både på at barndommen som fenomen har endret seg i perioden og at kjønnsforskjellene viser en tilbakegang i likestillingen mellom kjønnene. Fra barn til babe og bølle Du velger barnas garderobeno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesFagrapport 4-2006
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleBarndommens små voksneno_NB
dc.typeResearch report


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel