Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Lisbet
dc.date.accessioned2020-06-21T15:29:59Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:44:29Z
dc.date.available2020-06-21T15:29:59Z
dc.date.available2021-04-29T12:44:29Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.isbn82-7063-405-0
dc.identifier.issn1502-6760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5435
dc.description.abstractDet er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan vi hevde at forbrukerne jevnt over utviser en refleksiv forbrukerpraksis. I gjennomsnitt rapporterer forbrukerne om at de holder seg godt eller svært godt orientert på omtrent tre (2,9) av åtte områder. Forbrukerne hoder seg oppdatert på ulike områder. Gjennom faktoranalyser finner vi tre ulike forbrukerkompetanseprofiler. Noen er gode på finansielle tjenester, andre på dagligvarer, og til slutt har vi en gruppe som er gode på miljø og etikk. De sist deregulerte markedene, strøm og telefoni, støttes i ulik grad av ulike forbrukergrupper. Eldre forbrukere er mer negative til markedsbaserte løsninger enn yngre forbrukere. Forbrukerkompetansen har ingen eller bare marginal effekt på preferanse for offentlig regulert versus markedsbaserte løsninger. Majoriteten av de som tar stilling ønsker et deregulert telemarked velkommen, mens majoriteten av de som tar stilling ønsker seg tilbake til et offentlig regulert strømmarked. Prisutviklingen etter dereguleringene er den mest sannsynlige forklaringen til dette. Tilknyttede prosjekter SIFO-surveyno_NB
dc.publisheroslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesFagrapport 3-2005
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleKompetente forbrukere?no_NB
dc.typeResearch report
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/liberg/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record