dc.contributor.author | Kjørstad, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2020-06-21T15:29:30Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T12:44:08Z | |
dc.date.available | 2020-06-21T15:29:30Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T12:44:08Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/5399 | |
dc.description.abstract | Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker som ikke er godkjent etter ”Godkjenningsordningen for lærebøker” som opp-hørte i 2000. Vi finner ingen eksempler på tradisjonell reklame i lærebøker i grunnskolen som inngår i denne under-søkelsen, når definisjonen for reklame som legges til grunn er: ”enhver form for massekommunikasjon, som er betalt av en identifiserbar avsender og foretatt i den hensikt å fremme salg av varer og tjenes-ter”, basert på NOU 1974:21. Derimot finner vi eksempler på at logoer og merkevarenavn eksponeres i om lag halvparten av lærebø-kene som inngår i denne undersøkelsen. Noen eksponeringer forekommer i fotografier og andre i teg-ninger, men merkevarenavn eller logo er like fullt gjenkjennelig. Vi har valgt å skille mellom ekspone-ringer relatert til faglig presentasjoner, eksponeringer som trolig er pedagogisk begrunnet og negative eksponeringer. Tilknyttede prosjekter Reklame i skolen | no_NB |
dc.publisher | Oslo, SIFO | |
dc.relation.ispartofseries | Oppdragsrapport 4-2003 | |
dc.subject | SIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO | |
dc.title | Reklame i lærebøker i grunnskolen | no_NB |
dc.type | Report | |