Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester
Abstract
Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse og strukturelle endringer på nasjonalt og internasjonalt plan større krav til fleksibilitet, omstilling og produktutvikling. Effektiv utnyttelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) er trolig den mest gjennomgripende utfordringen næringen og den enkelte bedrift står overfor i tiden framover (Stortingsmelding nr. 15 1999/2000). Salget av reiselivstjenester vil i økende grad distribueres direkte fra produsenter av transport-, overnattings- og aktivitetstilbud til forbruker. En økende andel av disse reiselivstjenestene vil bli skaffet til veie av forbrukerne selv. Reiseformidlere møter utfordringen med å etablere seg på nett, men foreløpig synes forbrukerne lite villige til å ta deres nettjenester i bruk. I en slik situasjon er det vesentlig at reiseformidlerne foretar fortløpende analyser av forbrukernes opplevelser av eksisterende tjenester på internett. Målet må være at forbrukerne ikke bare adopterer og tar nettjenestene i bruk, men at de også finner dem verdig til gjenkjøp. Aktuelt spørsmål er: Hvordan kan forbrukere alminneliggjøre reiseformidlernes nettjenester?