Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Lene
dc.date.accessioned2020-06-21T15:28:31Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:44:07Z
dc.date.available2020-06-21T15:28:31Z
dc.date.available2021-04-29T12:44:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5346
dc.description.abstractDenne rapporten bygger videre på funn avdekket i tidligere undersøkelser gjennomført av SIFO som finner at funksjonshemmede forbrukere møter en rekke utfordringer og barrierer i de fire markedsplassene som har blitt undersøkt: Transport, butikk, kulturtilbud og hjemmet. Også tidligere SIFO-undersøkelser av eldres bruk av digitale verktøy og internett har vært en sentral bakgrunn for studiet som presenteres i denne rapporten. Tre forskningsspørsmål blir behandlet i rapporten: (1) Benyttes digitale tjenester innen bank, reiseliv, netthandel og transport, samt andre sentrale offentlige og private tjenester av forbrukere med nedsatte funksjonsevner? Om ja, i hvilket omfang og av hvem? (2) Hvilken betydning spiller mobiltelefonen og internett i hverdagslivet, for samfunnsdeltakelse og deltakelse i forbrukermarkeder for forbrukere med nedsatte funksjonsevner? (3) Utnyttes de mange mulighetene som internett representerer av forbrukere med nedsatte funksjonsevner? Hva er målgruppenes digitale kompetanse? En landsomfattende spørreundersøkelse (N=1205) er gjennomført for å svare på spørsmålene. Et hovedfunn er at alder syntes viktigere enn funksjonsvanske med hensyn til grad av digital kompetanse. De yngste (under 30 år) og unge (30-44 år) respondentene er gjennomgående mer aktive brukere av ulike digitale tjenester, enn de mellom 44-59 år og de over 60 år. Til tross for dette er også de eldste på IKT-banen, men det vil kreves satsning i tiden som kommer for å ivareta de svakeste for å unngå økte digitale skiller i en tid teknologiutviklingen beveger seg raskt. Å styrke digital kompetanse i eget hjem er et område som har i stor grad vært utelatt i debatten. Det hjelper lite med universelt utformede nettsteder derfor forbrukeren sliter med å koble seg til internett. Fremtidige studier bør dessuten inkludere indikatorspørsmål om sikkerhet og personvern, i tillegg til EUs fire indikatorspørsmål som er brukt i denne undersøkelsen. Resultatene fra målingen av digital kompetanse blant forbrukere med nedsatt funksjonsevne syntes å ligge under den øvrige befolkningen. Dette resultatet kan like gjerne forklares med alder som funksjonshemming. Undersøkelsen er finansiert av Deltasenteret, Barne-, ungdom og familiedirektoratet (Bufdir) og gjennomført fra høsten 2016 til våren 2017.no_NB
dc.publisherOslo: Forbruksforskningsinstituttet SIFO
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport nr. 3-2017
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleFra DAB radio og reisebillett til Altinn og Facebookno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.source.pagenumber122.0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel