Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmedsrud, Erikka
dc.date.accessioned2020-06-21T15:27:10Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:43:13Z
dc.date.available2020-06-21T15:27:10Z
dc.date.available2021-04-29T12:43:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-82-7063-436-1
dc.identifier.issn1502-6760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5271
dc.description.abstractDenne rapporten om barns digitale mediehverdag og de kjønnsmessige aspektene slike praksiser har er en bearbeiding av en forfatterens mastergrad ved Sosialantropologisk Institutt, Universitetet i Oslo, innlevert våren 2011. Mastergraden er en del av forskningsprosjektet Gendering ICT in everyday life. A comparative study of practices in family and extra-family contexts. Dette prosjektet er finansiert av det nordiske forskningsinstituttet Nordisk Samarbeidsnævn for humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning (NOS-HS) fra 2009 til 2012. Prosjektet ledes av SIFO, ved Forsker I Jo Helle-Valle, men er et nordisk samarbeid med en svensk partner – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society (LinCS), Universitetet i Gøteborg, ledet av Professor Jonas Linderoth – og en dansk partner Centre for Marketing Communication, Copenhagen Business School (CBS), ledet av Professor Birgitte Tufte. Rapporten tar for seg 6. klassers IKT-bruk på en skole i Oslo øst. Den ser praksisene fra barnas eget perspektiv, de blir analysert som aktive deltakere i å skape sine sosiale hverdager. Fokus er på IKT-bruken i en hverdagslivskontekst, spesielt på skole og i fritidsarenaer. Undersøkelsen viser at IKT gir barna store muligheter for sosial deltakelse og relasjonsbygging, og at barnas IKT-praksiser er viktig for deres sosiale posisjon i klassemiljøet. Sjetteklassingene er i en fase av livet som gjør dem svært opptatte av identitet. Dette innebærer et sterkt behov for å iscenesette sin individualitet i forhold til andre gjennom å ”gjøre” ulike sider av seg selv, som for eksempel sitt kjønn. Digitale medier byr på mange muligheter for slik iscenesettelse. Bourdieus begreper om ulike kapitalformer (økonomisk, kulturell, sosial og symbolsk) benyttes i analysen, og rapporten viser hvordan kapital i sine ulike former forvaltes gjennom mediebruk og at gutter og jenter gjør dette på ulik måte. Det argumenteres for at kjønn kan forvaltes som en form for symbolsk kapital med ulik betydning i ulike kontekster. Tilknyttede prosjekter Gendering ICT in everyday life (NOS)no_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesFagrapport 1-2012
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleSjetteklassingers digitale hverdagno_NB
dc.typeReport


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel