Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrusdal, Ragnhild
dc.contributor.authorBorgeraas, Elling
dc.date.accessioned2020-06-21T15:27:09Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:46:39Z
dc.date.available2020-06-21T15:27:09Z
dc.date.available2021-04-29T12:46:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5269
dc.description.abstractHensikten med dette prosjektet er å starte et arbeid med å utvikle et livsoppholdsbeløp for personer som søker startlån med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett. Denne delen av prosjektet tar sikte på å vurdere egnetheten av dagens anbefalte livsopphold og eventuelt komme med forslag til et bedre tilpasset livsoppholdsbeløp. Hovedproblemstillingen i dette prosjektet er, med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett, å utvikle et livsoppholdsbeløp som tar hensyn til den situasjonen søkere av startlån befinner seg i. Hovedproblemstillingen kan deles i to. For det første er det nødvendig å vurdere om dagens referansebudsjett er egnet som redskap i kredittvurdering av personer som søker startlån. Det er her nødvendig å gi en faglig vurdering av nivået på livsoppholdet som følger av referansebudsjettet. Stiller referansebudsjettet for strenge krav til lånsøkeres inntekt og følgelig stenger viktige målgrupper for startlån ute?  For det andre er det et spørsmål om hvordan referansebudsjettet skal tilpasses kredittvurderingen for startlån. Hovedkonklusjonen i dette arbeidet er at SIFOs referansebudsjett – og den tilpasningen som Husbanken har gjort til budsjettet - ikke er spesielt velegnet som nedre grense for innvilgning av startlån. Det finnes en rekke situasjoner der det både er mulig og fornuftig å gå under det anbefalte nivået for livsopphold. Startlån er beregnet for økonomisk vanskeligstilte hushold og mange av søkerne har allerede et kostnadsnivå som ligger under SIFOs referansebudsjett. Denne konklusjonen er både basert på den praktiske erfaringen fra våre informantkommuner og vurderinger av de sentrale forutsetningene i referansebudsjettet samt Husbankens tilpasninger av dette. Det konkluderes videre med at det er viktig å gi rom for saksbehandlernes praktiske skjønn når det gjelder vurderinger av søkernes økonomi. Men det er mye som taler for at det er store variasjoner i saksbehandlernes kompetanse om livsopphold og faktamaterialet som ligger til grunn for Husbankens anbefalinger. Sannsynlige følger av dette er at det er for store kommunale variasjoner i hva som kreves av livsopphold for å få innvilget startlån. Denne type variasjoner er lite effektivt i forhold til målsettingen med startlån og har dessuten uheldige fordelingsmessige konsekvenser.   På grunnlag av disse observasjonene er det utarbeidet et konkret forslag til ny nedre grense for livsoppholdskostander. Intervallet mellom SIFOs referansebudsjett og den nye grensen for livsopphold er det området der saksbehandlerne må utøve sitt profesjonelle skjønn i sin vurdering av om søkerne skal få innvilget startlån eller ikke. Tilknyttede prosjekter noneno_NB
dc.publisherOslo, SIFO
dc.relation.ispartofseriesOppdragsrapport 1-2012
dc.subjectSIFO, PublikasjonSIFO, RapporterSIFO
dc.titleLivsopphold ved startlånno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/elling/


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel