Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStefansen, Kari
dc.date.accessioned2020-06-21T13:35:14Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:29:43Z
dc.date.available2020-06-21T13:35:14Z
dc.date.available2021-04-30T07:29:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7894-403-5
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5030
dc.description.abstracten
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler om foreldreskap, klassekultur og sosial reproduksjon avgrenset til to klassekontekster – «middelklassen» og «arbeiderklassen». Det empiriske grunnlaget er kvalitative intervjuer med småbarnsforeldre. Analysene viser at foreldre i ulike klasser har ulike oppfatninger om små barns behov, og hva som inngår i foreldreansvaret. Forskjellene bidrar til reproduksjonen av klasse. Resonnementet går slik: ulike foreldreskap genererer distinkt forskjellige erfaringskontekster for barn. Gjennom aktiv deltakelse i disse, erverver barn måter å være i verden på, som er dypt preget av klasse. Årsaken er at barns erfaringskontekster speiler foreldrenes klasseerfaringer, nærmere bestemt det rommet for selvutfoldelse som har vært tilgjengelig for dem.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 24/11
dc.subjectNOVA
dc.titleForeldreskap i småbarnsfamilienno_NB
dc.typeReport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/karis
fagarkivet.source.pagenumber203


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel