dc.contributor.author | Stefansen, Kari | |
dc.date.accessioned | 2020-06-21T13:35:14Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T07:29:43Z | |
dc.date.available | 2020-06-21T13:35:14Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T07:29:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7894-403-5 | |
dc.identifier.issn | 0808-5013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/5030 | |
dc.description.abstract | | en |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen handler om foreldreskap, klassekultur og sosial reproduksjon avgrenset til to klassekontekster – «middelklassen» og «arbeiderklassen». Det empiriske grunnlaget er kvalitative intervjuer med småbarnsforeldre. Analysene viser at foreldre i ulike klasser har ulike oppfatninger om små barns behov, og hva som inngår i foreldreansvaret. Forskjellene bidrar til reproduksjonen av klasse. Resonnementet går slik: ulike foreldreskap genererer distinkt forskjellige erfaringskontekster for barn. Gjennom aktiv deltakelse i disse, erverver barn måter å være i verden på, som er dypt preget av klasse. Årsaken er at barns erfaringskontekster speiler foreldrenes klasseerfaringer, nærmere bestemt det rommet for selvutfoldelse som har vært tilgjengelig for dem. | no_NB |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA | |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Rapport 24/11 | |
dc.subject | NOVA | |
dc.title | Foreldreskap i småbarnsfamilien | no_NB |
dc.type | Report | |
fagarkivet.author.link | https://www.oslomet.no/om/ansatt/karis | |
fagarkivet.source.pagenumber | 203 | |