dc.contributor.author | Wollscheid, Sabine | |
dc.date.accessioned | 2020-06-21T13:35:06Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T07:32:44Z | |
dc.date.available | 2020-06-21T13:35:06Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T07:32:44Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-78-94352-6 | |
dc.identifier.issn | 0808-5013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/5009 | |
dc.description.abstract | | en |
dc.description.abstract | Rapporten gir en oversikt over hva forskning kan si om betydningen av tiltak gjennom barne- og ungdomsårene for å redusere frafall i videregående opplæring. Det understrekes at frafall i mange tilfeller er et resultat av en prosess som starter tidlig i opplæringsløpet. Målet er derfor å gi en oversikt over forskningsbasert kunnskap om tiltak gjennom hele opplæringsløpet. Et hovedfunn er at tiltak mot frafall handler om tidlig innsats, både i tidlige opplæringsfaser og når et problem dukker opp, særlig ved overganger i utdanningsløpet. Tidlig innsats i førskole- og barneskolealder omfatter styrking av språk-, leseferdigheter og andre ferdigheter som er grunnlag for senere læring. Et annet funn er at det finnes relativt lite forskning om tiltak i ungdomsskolealder. Mye tyder på at det trengs mer forskning om tiltak i denne fasen for å forebygge motivasjonssvikt. | no_NB |
dc.publisher | Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA | |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Rapport 12/10 | |
dc.subject | NOVA | |
dc.title | Språk, stimulans og læringslyst - tidlig innsats og tiltak mot frafall i videregående opplæring gjennom hele oppveksten | no_NB |
dc.type | Report | |
fagarkivet.source.pagenumber | 85 | |