Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakken, Anders
dc.date.accessioned2020-06-21T13:34:47Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:35:53Z
dc.date.available2020-06-21T13:34:47Z
dc.date.available2021-04-30T07:35:53Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.isbn978-82-7894-304-5
dc.identifier.issn0808-5013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/4985
dc.description.abstracten
dc.description.abstractRapporten tar for seg spørsmålet om foreldrenes utdanning, elevers kjønn og minoritetsstatus har like stor betydning for elevenes karakterer på tvers av norske ungdomsskoler. Undersøkelsen viser at dette har nokså lik betydning på de fleste skoler. Samtidig finnes det skoler som avviker signifikant fra dette mønsteret, og hvor prestasjonsforskjeller er mindre eller større enn det som er vanlig. Rapporten viser samtidig at gutter og elever med lavt utdannete foreldre oppnår bedre resultater på skoler med godt læringsmiljø og hvor skolen generelt oppnår gode skoleprestasjoner. Dette støtter ideen om at sosial ulikhet kan utjevnes gjennom en generell styrking av skolenes læringskultur. Men utslagene er ikke spesielt sterke og gjelder ikke minoritetsspråklige elever. Rapporten er første delrapport fra prosjektet Kunnskapsløftet - også et løft for utjevning av sosial ulikhet i læringsutbytte? Analysene baserer seg på karakteropplysninger fra de siste årskullene som gikk ut av grunnskolen før Kunnskapsløftet ble innført.no_NB
dc.publisherOslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport 8/09
dc.subjectNOVA
dc.titleUlikheter på tvers. Har foreldres utdanning, kjønn og minoritetsstatus like stor betydning for elevers karakterer på alle skoler?no_NB
dc.typeRapport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/abakk
fagarkivet.source.pagenumber119


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel