• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Velferdsforskningsinstituttet (NOVA)
  • NOVA rapport
  • View Item
  •   Home
  • Velferdsforskningsinstituttet (NOVA)
  • NOVA rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virkninger av tilpasset språkopplæring for minoritetsspråklige elever

Bakken, Anders
Report
Thumbnail
View/Open
2646_1.pdf (521.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/4953
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • NOVA rapport [437]
Abstract
Rapporten gir en oversikt over forskning om språklige og faglige effekter av språklig tilpasset opplæring av minoritetsspråklige elever. Hovedvekten er lagt på betydningen av å ta i bruk minoritetselevers morsmål i opplæringen, men også betydningen av særskilt norskopplæring og det å gå i barnehage blir berørt. Rapporten diskuterer det teoretiske grunnlaget for tospråklig opplæring og gjennomgår skandinavisk og nordamerikansk forskning på feltet. Metodiske problemer knyttet til å evaluere effekter av ulike opplæringstiltak er et gjennomgående tema.Gjennomgangen av norsk og skandinavisk forskning viser at det er begrenset empirisk kunnskap om faglige og språklige effekter av språkpedagogiske tiltak for minoritetsspråklige elever. I Norge finnes ingen studier av effekter av særskilt norskopplæring, og bare noen få studier har undersøkt betydningen av morsmålsopplæring og barnehagedeltakelse. Studier viser positive effekter av barnehagedeltakelse og blandete effekter av morsmålsopplæring. Ingen studier kan dokumentere at morsmålsopplæring generelt går på bekostning av minoritetselevers norskspråklige ferdigheter eller skoleprestasjoner. Enkelte studier tyder på positiv effekt dersom tiltaket varer over en lengre periode. Internasjonale studier tyder på at såkalte "sterke former for tospråklig opplæring" gir best resultat for elevene på lengre sikt. Dette er opplæringsmodeller som er kjennetegnet ved at tospråklighet og tokulturalitet er sentrale mål i opplæringen; de skiller seg således betydelig fra det gjeldende opplæringstilbudet for minoritetsspråklige elever i Norge.
Publisher
Oslo Metropolitan University - OsloMet: NOVA
Series
NOVA Rapport 10/07

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit