Abstract
I denne rapporten presenteres resultatene av et oppdragsprosjekt NOVA og Fafo har utført for Kommunal- og regionaldepartementet. Hovedtemaet for dette prosjektet har vært å foreta en kartlegging av kommunenes praksis og rutiner i forvaltningen av kommunalt disponerte utleieboliger, og på basis av denne kartleggingen, belyse hvorvidt forvaltningen foregår i tråd med god forvaltningsskikk. Undersøkelsen viser at det ofte er relativt stor variasjon mellom kommunene i måten de forvalter sine utleieboliger på. Gjennomgående viser det seg også at måten man arbeider på varierer systematisk med kommunenes størrelse. I de største kommunene har man oftere enn i de små faste rutiner for hvordan arbeidet skal foregå. Det er tilfelle både når det gjelder søknadsbehandling og tildeling av boliger, og når det gjelder måten ulike kommunale etater arbeider og samarbeider på for å forhindre at leieboerne skal bli kastet ut av boligen på grunn av manglende betaling av husleia. Gjennomgående foregår også forvaltningen av utleieboligene mest i tråd med normene for god forvaltningsskikk i de største kommunene.