Dommen over enhetsskolen : Når skolepolitikken utformes i rettssalen
Abstract
Trondheim 6. februar 2001. Jeg har nettopp inntatt tilhørerbenken på andre rad i rettssal 2 i Trondheim Tinghus. Rettssaken som starter denne dagen og som jeg skal observere omhandler 26 år gamle Pål Lønnvik som har saksøkt Trondheim kommune for å ha gitt han mangelfull opplæring. Gjennom en ukes rettsforhandling skal Påls skolehistorie avdekkes i et retrospektivt lys. Oppmerksomheten skal utelukkende være knyttet til skoletaperen fra Ranheim som har funnet det maktpåliggende å benyttet domstolen for å påtale- og plassere ansvar for den urett som han mener er begått mot han. 20 personer skal vitne om sine observasjoner av en skolegutts slit og mistilpassing på 1980-tallet. Alle voksenpersoner som har vært involvert i unge Lønnviks opplæring skal innta vitneboksen og under ed minnes sine bestrebelser på å få han til å mestre sine læreproblemer. Dommerne har enda ikke trådt terskelen inn i rettslokalet, advokatene benytter tiden til å ta på seg de svarte kappene og å stable saksdokumentene i svære hauger på bordet foran dem. Begge partene har etter antrekket å bedømme gjort sitt ytterste for å fremstå som respektable. Rettssaken iscenesetter og tematiserer relasjonen mellom individ og system, elev og skole. Lønnviks møte med sine tidligere lærer og rektor som står stramt på motpartens side gjør inntrykk. Det fremstår som maktdemonstrasjon bare ved den forsvarsposisjon skolens representanter blir tvunget inn i når de inntar vitneboksen. I full offentlig flombelysning og under gransking av rettens sakkyndige må de stå til ansvar for og forsvare de dagjeldende pedagogiske praksisene og prioriteringene innenfor kommuneøkonomiens rammer. Men aller først ut i vitneboksen hans egen følelsesladde taperfortelling med krav om rettferdighet i noe som skulle være en enhetsskole. Skolekarrieren skal rekonstrueres når alle har sagt sitt. Alle skal sverge å fortelle sannheten til dommeren i et repeterende edsformular. Spørsmålet som skal besvares disse dagene i Trondheim byrett og som dommeren noen måneder etterpå skal avgjøre er: Hvorfor gikk det galt med Påls livsplaner i karriere og utdanning? Hva skyldes hans lærevansker og hvem skal stilles til ansvar for hans svake skoleprestasjoner?