Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmeby, Jens-Christian
dc.date.accessioned2020-05-22T10:50:05Z
dc.date.accessioned2020-08-26T06:05:18Z
dc.date.accessioned2021-04-29T08:58:56Z
dc.date.available2020-05-22T10:50:05Z
dc.date.available2020-08-26T06:05:18Z
dc.date.available2021-04-29T08:58:56Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/3117
dc.description.abstractDagens inndeling i fag og fagdisipliner tas ofte som en selvfølge og betraktes gjerne som en egenskap ved selve kunnskapen. Fag er imidlertid historisk gitte former for kunnskapsorganisering som kontinuerlig er i endring. Et fag er et sett med teorier, metoder og relevanskriterier utviklet for å forstå et spesifikt studieobjekt. Utvikling av ulike fag kan delvis forståes som en kognitiv differensiering som blant annet har sitt utgangspunkt i ulike studieobjekt, teorier og metoder. Skillet mellom fag har imidlertid også en sosial basis blant annet i ulike behov for kunnskap og kompetanse. Hensikten med dette notatet er å drøfte noen sentrale utfordringer profesjonsfag står overfor som forskningsfelt. Utgangspunktet er hva som kjennetegner ulike typer kunnskapsorganisering og prosessene som ligger til grunn for utvikling av nye fagdisipliner og fagfelt. Analytisk skilles det mellom to ulike dimensjoner: fagdisiplin versus tverrfaglig felt akademisk orientering versus praksis orientering.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Osloen
dc.relation.ispartofseries;nr. 5
dc.subjectProfesjonsutdanningeren
dc.titleProfesjonsfag, fagdisipliner og tverrfaglige felten
dc.typeWorking paperen
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/jensch/en
fagarkivet.source.pagenumber13en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel