dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan digitale verktøy kan tilrettelegge for
læring og utvikling hos elever i arbeid med begrepslæring, med fokus på flerspråklige elever.
Oppgaven vil belyse problemstillingen; «Hvordan kan digitale verktøy brukes som
hjelpemiddel for begrepslæring, i arbeid med flerspråklige elever?» der SMART Board ble
valgt som hovedverktøy, men i denne oppgaven brukes den generelle betegnelsen digital
tavle. I denne oppgaven ble kvalitativt forskningsintervju valgt som metode, fordi jeg ønsket å
undersøke hvordan lærere bruker digitale tavler i forbindelse med begrepslæring. Jeg har valgt
ungdomstrinnet som målgruppe, fordi erfaringsmessig har jeg sett at fagbegreper blir mer
komplekse og utfordrende. For å gjennomføre undersøkelsen har jeg tatt utgangspunkt i to
læreres erfaringer, forskning og teori. Fra dataene som ble innhentet, utarbeidet jeg kategorier
som tolkning og analyse ble gjort på bakgrunn av. Gjennom dette prosjektet har det vist seg at digital tavle kan bidra til visualisering, strukturert begrepslæring, bruk av eksempler og øvelser, elevdeltagelse i plenum og definering av
begreper. | |