Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakken, Anders
dc.date.accessioned2019-08-09T11:02:51Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:30:54Z
dc.date.available2019-08-09T11:02:51Z
dc.date.available2021-04-30T07:30:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-82-7894-708-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/2252
dc.description.abstractI all hovedsak står det bra til med norsk ungdom. Ungdata viser at de aller fleste trives med det livet de lever. Ungdom er godt fornøyd med foreldrene sine, med skolen de går på, og med lokalmiljøet der de bor. Ni av ti ungdommer har nære og fortrolige venner. De fleste har en aktiv fritid der sosiale medier, dataspill, trening, organiserte fritidsaktiviteter, skolearbeid og det å være sammen med venner, preger hverdagen. Flertallet rapporterer om god fysisk og psykisk helse, og de fleste er optimistiske med tanke på egen framtid. Rapporten viser samtidig at det er systematiske forskjeller knyttet til hvordan ungdom med ulik sosial bakgrunn har det og hva de driver med i fritida. På de fleste indikatorene kommer ungdom som vokser opp i familier med høy sosioøkonomisk status og mange ressurser, bedre ut sammenliknet med ungdom fra lavere sosiale lag. Årets rapport dokumenterer samtidig en forsterkning av noen av de utviklingstrekkene vi har sett antydninger til de aller siste årene – med økt ungdomskriminalitet, cannabisbruk og vold, økt forekomst av psykiske plager, mindre framtidsoptimisme og mer skjermtid. Rapporten viser også at stadig færre ungdommer trives på skolen, og at det er et økende antall ungdommer som oppfatter skolen som kjedelig. Samtidig er det færre som bruker mye tid på lekser. Publikasjonen kan bestilles, pris kr. 200,-en
dc.language.isonben
dc.publisherNOVA, Oslometen
dc.relation.ispartofseries2019;9
dc.subjectNOVAen
dc.subjectungdomen
dc.subjectungdataen
dc.titleUngdata 2019. Nasjonale resultateren
dc.typeResearch reporten
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/abakk/en
fagarkivet.source.pagenumber124en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel