Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteinnes, Kamilla Knutsen
dc.contributor.authorMainsah, Henry
dc.date.accessioned2019-04-25T10:54:06Z
dc.date.accessioned2021-04-29T12:45:08Z
dc.date.available2019-04-25T10:54:06Z
dc.date.available2021-04-29T12:45:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn82-7063-485-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1320
dc.description.abstractI denne kunnskapsoppsummeringen belyser vi hvordan barn og unge må forholde seg som forbrukere i kjønnede markeder. Litteraturgjennomgangen tar primært for seg nordisk forskning av nyere dato som omhandler barn og unge i et kjønns- og likestillingsperspektiv på forbrukerområdet. Først trekker vi frem hvor og når barn opptrer som forbrukere. Deretter presenteres seks ulike markeder som er spesielt kjønnet og hvordan disse kommer til uttrykk. Avslutningsvis beskriver vi hvilke kjønnsstereotypier som barn og unge må forholde seg til på forbrukerområdet og hvordan disse kan tenkes å påvirke jenter og gutters forståelse av kjønn, kropp, identitet og valgmuligheter.en
dc.language.isonben
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFOen
dc.relation.ispartofseriesRapport;1-2019
dc.subjectkjønnstereotypieren
dc.subjectkjønnede markederen
dc.subjectkjønnsrolleren
dc.subjectbarnen
dc.subjectkroppspressen
dc.subjectkjønnsidentiteten
dc.titleSøte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiven
dc.typeResearch reporten
fagarkivet.source.pagenumber36en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel