Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakken, Anders
dc.contributor.authorHyggen, Christer
dc.date.accessioned2018-04-13T11:52:23Z
dc.date.accessioned2021-04-30T07:30:38Z
dc.date.available2018-04-13T11:52:23Z
dc.date.available2021-04-30T07:30:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-7894-650-3
dc.identifier.issn1893-9503
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1254
dc.descriptionDenne rapporten handler om unge med innvandrerbakgrunn i videregående opplæring. I rapporten studerer vi de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring, og ett av funnene er at det er store karakterforskjeller mellom de ulike gruppene. Målet med rapporten er å få mer kunnskap om hvorfor det er så store karakterforskjeller. Datamaterialet er basert på ungdataundersøkelser gjennomført i videregående opplæring i 2015–2017. Det omfatter selvrapporterte opplysninger fra rundt 68.000 elever fra omlag 250 videre-gående skoler over hele landet. Analysene viser at foreldrenes landbakgrunn har en god del å si for elevenes skoleresultater. Det skiller nesten ett helt poeng på karakterskalaen mellom de gruppene som oppnår de beste og dårligste resultatene. Et viktig funn er at sosioøkonomiske forhold og botid forklarer mye av forskjellene. I rapporten viser vi også at mange av innvandrergruppene har et stort driv mot utdanning, og at dette i mange tilfeller kompenserer for lav sosio-økonomisk status og kort botid.en
dc.language.isonben
dc.publisherNOVA, OsloMeten
dc.relation.ispartofseriesNOVA Rapport;1/18
dc.subjectMigrasjon og minoriteteren
dc.subjectSkoleren
dc.subjectInnvandringen
dc.subjectUngdomen
dc.titleTrivsel og utdanningsdriv blant minoritetselever i videregående. Hvordan forstå karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn?en
dc.typeResearch reporten


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel