Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Tine
dc.contributor.authorAskeland, Amanda Strand
dc.date.accessioned2017-07-12T12:48:46Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:36:42Z
dc.date.accessioned2021-04-29T11:05:50Z
dc.date.available2017-07-12T12:48:46Z
dc.date.available2020-08-25T20:36:42Z
dc.date.available2021-04-29T11:05:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1061
dc.descriptionBachelor i Journalistikk
dc.description.abstractI februar 2017 gav Kygo ut låta "It Ain't me" med Selena Gomez. Etter bare én uke nådde den førsteplassen på VG-lista. Likevel fikk låten terningkast 2 av VG, Dagbladet og NRK P3. Siden Spotify kom i 2008 har det blitt vanlig blant folk å betale et abbonement for å få gratis tilgang på all musikk, i stedet for å kjøpe et album eller en singel i butikk eller nettbutikk. Musikkanmeldere har i lang tid delt ut terningkast og analysert musikk. Jobben deres er å fortelle leseren om det er verdt å kjøpe en singel eller et album. Men nå som musikk er gratis på strømmetjenestene, betyr det at musikkanmelderes tid er forbi? Har de mistet makt etter at strømmetjenestene kom? Er det bruk for musikkanmeldere i fremtiden? I denne fordypningsoppgaven er det gjort en kvantitativ undersøkelse av poplåters terningkast og listeplassering i forskjellige år både før og etter strømmetjenestene kom. I tillegg er det metodetriangulert med kvalitative intervjuer med musikkanmeldere i Dagbladet, VG og Aftenposten.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHiOA
dc.subjectMusikkjournalistikk
dc.subjectStrømmetjenester
dc.subjectMusikkanmeldere
dc.subjectJournalistikk
dc.subjectVG
dc.subjectDagbladet
dc.subjectAftenposten
dc.titleMakten i slakten - Har musikkanmelderes makt blitt svekket etter at strømmetjenestene kom?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel