Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBøyum, Idunn
dc.contributor.authorHellekjær, Anne-Inger
dc.date.accessioned2017-07-05T13:08:06Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:15:24Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:58:38Z
dc.date.available2017-07-05T13:08:06Z
dc.date.available2020-08-25T20:15:24Z
dc.date.available2021-04-29T10:58:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1031
dc.descriptionBachelor i Bibliotek- og informasjonsvitenskap
dc.description.abstractI det jeg mener er den første norske studien på dette området undersøker jeg hva slags kompetanse de undervisende bibliotekarene ved universiteter og høgskoler har, og hvordan undervisningen generelt, samt undervisning og veiledning for å tilrettelegge for utvikling av informasjonskompetanse, gjennomføres. Med utgangspunkt i problemstillingen «I hvilken grad mener bibliotekarer i universitets- og høgskolebiblioteker at de har kompetanse til å undervise?» utarbeidet jeg et nettbasert spørreskjema som ble sendt ut på epostlisten Biblioteknorge til Nasjonalbiblioteket og på Facebookgruppa Information Literacy in Libraries – Scandinavia. Etter én purring endte jeg opp med 104 respondenter fra universiteter, høgskoler, vitenskapelige høgskoler og forskningsinstitusjoner. Analysen viste at respondentene ønsker mer kompetanse innen praktisk undervisning, innen utarbeiding av undervisningsmateriale og innen utforming av læringsaktiviteter og E- læringsaktiviteter, som f. eks. MOOC. I tillegg er det mange som ønsket å bedre sin kompetanse innen undervisning/veiledning i forbindelse med opparbeidelse av informasjonskompetanse og En-til-en veiledning. Et annet gjennomgående funn var at arbeidsplassen hadde liten innvirkning på de ansattes kompetanse, selv om det var et sterkt ønske om at arbeidsplassene skulle tilby undervisningsrelaterte kurs. Istedenfor arbeidet de ansatte med å styrke sin kompetanse på egenhånd, gjennom «Learning by doing», deretter av «Observerer kollegaer» og «Leser relevant faglitteratur». Med hensyn til informasjonskompetanse mente nesten halvparten av respondentene at deres arbeidsplass burde aktivt bidra til å styrke bibliotekarenes egen informasjonskompetanse og bidra til økt kompetanse i undervisning/veiledning av dette. Disse resultatene bli diskutert i lys av tilsvarende internasjonale undersøkelser, og jeg konkluderer med at bibliotekarenes undervisningskompetanse må styrkes i tiden fremover.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.subjectUH-bibliotek
dc.subjectUH-bibliotekarer
dc.subjectUndervisning
dc.subjectEtterutdanning
dc.subjectEtterutdanningsbehov
dc.subjectPedagogikk
dc.subjectInformasjonskompetanse
dc.titleTrygge eller usikre? - En undersøkelse av universitets- og høgskolebibliotekarers vurdering av sin undervisningskompetanse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel