Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBøyum, Idunn
dc.contributor.authorJenssen, Maria Lefdal
dc.date.accessioned2017-07-05T12:52:40Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:14:41Z
dc.date.accessioned2021-04-29T10:58:40Z
dc.date.available2017-07-05T12:52:40Z
dc.date.available2020-08-25T20:14:41Z
dc.date.available2021-04-29T10:58:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1028
dc.descriptionBachelor i Bibliotek- og informasjonsvitenskap
dc.description.abstractVi lever i dag i et informasjonssamfunn der tilgangen til informasjon er stor og ubegrenset. Vi får informasjon gjennom ulike kanaler, og informasjonen har ulike hensikter enten det er å informere oss eller å påvirke oss. På grunn av den store mengden informasjon vi er omgitt av og blir presentert for er det viktig at vi lærer oss å tenke kritisk, og ikke tror på alt vi blir presentert for. Vitenskapelige artikler kan også inneholde feilinformasjon eller være produsert for et bestemt formål. Det er derfor viktig å vurdere informasjonen og kildene før vi bruker dem videre. Dette gjelder særlig for forskere og studenter som skal bruke informasjonen i sin forskning, og i akademiske og vitenskapelige tekster/oppgaver. De bør derfor kjenne til kildekritiske vurderinger og kunne utøve kildekritikk. I denne oppgaven har jeg undersøkt hva som styrer studentenes valg av kilder i oppgaveskriving, der jeg har sett på hvilke kilder studentene bruker, hvordan de kommer fram til disse kildene, og hvordan studentene vurderer kvaliteten på kildene de bruker.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.subjectKildekritikk
dc.subjectInformasjonskompetanse
dc.subjectInformasjonsadferd
dc.titleKan jeg stole på dette? - En kvantitativ undersøkelse av bachelorstudenters kildevurdering
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel