Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorch, Anita
dc.date.accessioned2024-08-15T13:51:50Z
dc.date.available2024-08-15T13:51:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-7063-572-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146658
dc.description.abstractDenne rapporten omhandler tidligere forskning på åpenhetsloven og om forbrukere bryr seg om de forhold som loven regulerer. Studien viser at den akademiske diskursen rundt åpenhetsloven i all hovedsak har som mål å opplyse virksomheter om loven og hva den innebærer for dem. Lovens innvirkning på rettighetshavere, herunder forbrukere, er i liten grad studert. En forventning om at forbrukere bryr seg om de forhold som loven er ment å regulere kommer likevel til uttrykk. Studien viser også at det foreligger internasjonal forskning som omhandler forbrukeres forhold til arbeidsvilkår i verdikjeder og virksomheters håndtering av, og åpenhet om, dette. Forskningen viser at det er flere forbrukere som bryr seg om arbeidsforhold i verdikjeder enn dem som faktisk kjøper produkter som ivaretar slike forhold. Hvorvidt forskningsresultatene kan overføres til norske forbrukere er usikkert og bør studeres nærmere. Studien basere seg på to kartleggingsoversikter (scoping reviews) gjennomført i mai-juni 2024. Finansiert av Barne- og familiedepartementet.en_US
dc.description.abstractThis report addresses previous research on the Norwegian Transparency Act (åpenhetsloven) and to what extent, and how, consumers care about the activities regulated by this law. The study shows that the academic discourse primarily aims to enlighten companies about the law and how it will affect them. The law’s consequences for consumers are not studied. Still, consumers are expected to care. Also, the study shows that consumers’ relationship to working conditions and to companies’ way of handling and inform about these conditions in their own value chain have been addressed in international research. Research shows that there are more consumers who care about working conditions than consumers who buy socially responsible products. To what extent this result can be transferred to the context of Norway is, however, insecure, and need to be examined. The study is based on two scoping reviews conducted in May-June 2024.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMeten_US
dc.relation.ispartofseriesSIFO-rapport;6-2024
dc.subjectåpenhetslovenen_US
dc.subjectarbeidsforholden_US
dc.subjectvirksomheteren_US
dc.subjectforbrukereen_US
dc.titleÅpenhetsloven og forbrukeres forhold til arbeidsvilkår i verdikjeden. To kartleggingsoversikteren_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber55en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel