Show simple item record

dc.contributor.authorBjørnestad, Elisabeth
dc.contributor.authorPedersen Dalland, Cecilie
dc.contributor.authorHølland, Silje
dc.contributor.authorMyrvold, Trine M.
dc.contributor.authorKrogstad Svanes, Ingvill
dc.contributor.authorAndersson-Bakken, Emilia
dc.contributor.authorSundtjønn, Trude
dc.contributor.authorHåøy, Annbjørg
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2024-06-18T11:55:25Z
dc.date.available2024-06-18T11:55:25Z
dc.date.issued2024-06-18
dc.identifier.isbn978-82-8364-585-9 (trykt)
dc.identifier.isbn978-82-8364-586-6 (online)
dc.identifier.issn2535-6992 (online)
dc.identifier.issn2535-6984 (trykt)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134528
dc.description.abstractDette er sluttrapporten fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) til dagens Læreplanverk for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Delrapport I (Bjørnestad mfl. 2022) omhandlet resultater fra spørreundersøkelse til førsteklasselærere, skoleledere og skoleeiere. Delrapport II (Bjørnestad mfl. 2023) bygde på et omfattende observasjonsmateriale av førsteklasse, samt resultater fra intervjuer med elever og lærere i førsteklasse, skoleledere og representanter for skoleeiere. Denne tredje og siste rapporten er en syntese av de to foregående rapportene. I tillegg inkluderer den resultater fra observasjoner og intervjuer med elever og lærere i andreklasse. Rapporten belyser også spørsmål som ikke er behandlet i de tidligere rapportene. Det gjelder først og fremst rammene for arbeidet med de yngste, lekens vilkår på første- og andretrinn, og hvilke endringer vi kan observere over tid. Til dette benytter vi alle de ulike datakildene. Rapporten belyser følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan ivaretas de yngste barna i skolen i dag, og i hvilken grad er denne praksisen i tråd med anbefalinger gitt i tidligere forskning? 2. I hvilken grad er intensjonene i seksårsreformen ivaretatt i dagens skolesystem? For et utfyllende svar på forskningsspørsmålene må de tre rapportene sees i sammenheng. Denne sluttrapporten er organisert på følgende måte: Etter en innledning og et kapittel om skolereformer gjør vi rede for data og metode for studien. De empiriske kapitlene som følger, omhandler temaene: - læringsmiljø - overgang barnehage-skole - lek, arbeids- og aktivitetsformer I tillegg er det to kapitler om henholdsvis matematikkundervisning og norskundervisning, samt et kapittel om endringene over tid. Deretter følger et oppsummerende kapittel som diskuterer implikasjoner for politiske beslutninger og gir videre anbefalinger.en_US
dc.description.sponsorshipUtdanningsdirektoratet (UDIR)en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesOsloMet Skriftserie 2024;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectseksårsreformenen_US
dc.subjectleken_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectDe yngste eleveneen_US
dc.subjectnorksundervisningen_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectDen viktige overgangenen_US
dc.subjectImplikasjoner for politiske strukturer og praksisen_US
dc.subjectskolereformeren_US
dc.titleKlasserommets praksisformer 20 år etter - En evaluering av seksårsreformenen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.source.pagenumber237en_US
dc.relation.projectDe yngste elevene i skolen - En evaluering av seksårsreformen (Reform 97)en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal