Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjølstad, Eli
dc.contributor.advisorØgrim, Leikny
dc.contributor.authorSteffenssen, Jarle Hauge
dc.date.accessioned2024-03-05T15:20:49Z
dc.date.available2024-03-05T15:20:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121151
dc.description.abstractDen digitale utviklingen i samfunnet går fort framover. For de ansatte i barnehagen kan det være utfordrende å henge med, og ta de rette faglige pedagogiske valg i hverdagen. Denne oppgaven ser på den profesjonsfaglig digitale kompetansen i barnehagen, dagens digitale praksis og hvordan den harmonerer med krav og forventninger i nasjonale styringsdokument og da spesielt Rammeplan for barnehagen. (Utdanningsdirektoratet, 2017a). Barnehagenes strategier og systematikk i kompetanseutvikling og den interne kunnskapsdelingen vil også bli undersøkt. Studiens teoretiske rammeverk er en videreutviklet versjon av PEAT- modellen fra McDonagh et al (2021) hvor PEAT-modellen er kontekstualisert med kompetanseutviklingen og kunnskapsdelingen i profesjonsfellesskapet. Problemstillingen som oppgaven søker å svare på er: Hvordan samsvarer den digitale praksisen i barnehagene med Rammeplan for barnehagen, og hvordan arbeider barnehagene med å videreutvikle den profesjonsfaglige digitale kompetansen? For å kunne svare på denne problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i egen kvantitativ undersøkelse gjennomført i forkant av et regionalt utviklingsprosjekt i profesjonsfaglig digital kompetanse. Det ble gjennomført en spørreundersøkelse som ble distribuert til alle ansatte i alle barnehagene i seks kommuner i Møre og Romsdal. Studien forsøker å få en oversikt over digital praksis og den profesjonsfaglig digitale kompetanse for alle ansatte i barnehagen. Den omfatter dermed ikke bare det pedagogiske personalet, men alle ansattgrupper fra assistenter til styrere. Det er brukt omfattende plass i oppgaven på ulike nasjonale styringsdokument for barnehage og retningsgivende dokument som omfatter kompetanseutvikling og strategi for digital kompetanse for å tydeliggjøre nasjonale krav og forventinger til de ansatte i barnehagene. Funnene fra studien viser at det er relativt lite bruk av kreative og skapende aktiviteter med digitale ressurser i barnehagene, selv om flertallet av de ansatte oppfatter Rammeplan for barnehagen som klar på at det er skapende og kreativ bruk av digitale ressurser som er den ønskede digitale praksis. Undersøkelsen har funn som indikerer at dette skyldes usikkerhet og utrygghet hos de ansatte. Undersøkelsen viser også at det er en positiv trend innen systematisk kompetanseutvikling og kunnskapsdeling som innebærer at flere opplever at de har klare strategiske mål og bedre systematikk på utvikling av pedagogiske aktiviteter og kunnskapsdeling enn tidligere undersøkelser, men det er likevel et stort potensial for mer deling av kompetanse internt i personalet, flere kollektive utviklingsprosjekter og mer tid til egen utprøving og trening.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleDigital praksis og kompetanseutvikling i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel