Å lede medarbeidere på avstand Å lede på avstand har endret mellomledere i offentlig forvaltning
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3120207Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøker jeg hvordan arbeidssituasjonen for mellomledere i offentlig forvaltning har utviklet seg som følge av økt bruk av hjemmekontor for medarbeidere. Gjennom intervju med ni mellomledere, fem menn og fire kvinner fra statelig virksomhet, utforsker studien endringer i lederrollene med fokus på åtte av de ti rollene til Henry Mintzbergs teori. Disse åtte rollene, tilhører tre hovedkategoriene til Mintzberg som er mellommenneskelige, informasjons og beslutningsroller.
Gjennom de mellommenneskeligerollene viser studiens resultater at rollen som lederskap får mer oppmerksomhet da mellomledere burde være mer observante på hjemmesituasjonen hos de ansatte. I tillegg er relasjonsbygging og samhold vanskelig å opprettholde for mellomledere når kommunikasjonen hovedsakelig skjer via digitale plattformer. Personalledelsesrollen blir viktigere, da medarbeidere trenger motivasjon og inspirasjon mens de jobber hjemmefra for å holde motivasjonen oppe.
Basert på informasjonsrollene viser mine funn at rollen som brobygger får økt oppmerksomhet på hjemmekontor hvor det kun er mellomledere som tilegner seg internt og eksternt informasjon. I tillegg blir overvåkerrollen mer betydelig på hjemmekontor, ettersom mellomlederen er hovedkilden for informasjonenutveksling som de ansatte mottar når de sitter hjemme foran sine skjermer. Rollen som talsperson blir mer nødvendig ettersom medarbeidere sitter isolert med arbeidet hjemme er avhengig av oppdatering i avdelingen og organisasjonens fremdrift.
Gjennom beslutningsrollene kan det se ut som at entreprenør kan ha fått utfordring på hjemmekontor, siden innovasjon og idemyldring ofte har kommet gjennom de uformelle samtalene på arbeidsplassen, har pandemien med påtvunget arbeid hjemme bidratt til at entreprenørrollen påvirkes betraktelig. Problemløserrollen ser ut til å få en økt oppmerksomhet hvor mellomledere har vært nødt til å løse opp i saker gjennom digitale plattformer og fjernleder har hatt mer behov for å ha oversikt når de ansatte sitter hjemme. Den siste rollen, ressursfordeler, som kan ha blitt påvirket mindre når medarbeidere sitter med arbeidet hjemmefra. Ettersom det ikke er særlig stor forandring av å fordele arbeidsoppgaver på kontoret enn ved hjemmekontor. Etter å ha hatt påtvunget hjemmekontor over en lengre periode ønsker samtlige å vende tilbake til en normal hverdag på kontoret. Det er fortsatt ønskelig å kunne ha hjemmekontor tilpasset arbeidsplassen så lenge det ikke går utover organisasjonens fremdrift.