Show simple item record

dc.contributor.authorLangaas, Anne
dc.contributor.authorSylliaas, Hilde
dc.contributor.authorSvendsen, Thomas Solgård
dc.date.accessioned2024-02-01T09:06:00Z
dc.date.available2024-02-01T09:06:00Z
dc.date.created2023-11-20T09:59:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationTidsskrift for psykisk helsearbeid. 2023, 20 (2), 113-123.en_US
dc.identifier.issn1503-6707
dc.identifier.issn1504-3010
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114994
dc.description.abstractPersoner med rusmiddelproblemer vil ofte ha behov for tjenester og støtte på flere livsområder. I denne artikkelen beskrives 13 tidligere landslagsspilleres erfaring med deltakelse i VM i gatefotball, basert på individuelle dybdeintervjuer. Det er også gjennomført samtaler med tre nøkkelinformanter. Erfaringene analyseres i lys av Vygotskys proksimale utviklingssoner og Østerbergs amfibiske handlingsperspektiv. Funnene viser betydningen av å stå i forpliktelser, bygge relasjoner, kjenne på egen og andres mestring, forstå seg selv bedre, og at det er behov for skreddersydde aktivitetstilbud og langvarig oppfølging. Studien viser også at kompetente og erfarne ledere har avgjørende betydning for spillernes læring og utvikling. Individuals with a problematic substance use often need support on several life areas. This paper presents 13 former national team players’ experiences with participation in Homeless World Cup (HWC), described through 13 in-depth interviews. Furthermore, conversations were conducted with tree key informants. Vygotsky’s zones of proximal development and Østerberg’s amphibious actions/interactions, are used as analytical tools. The study`s findings underline the importance of being committed, building relations, experiencing mastery, acclaim the success of others, self-insight, and the need for long-term individually tailored activities. The study also emphasizes the leaders’ competence and experience as imperative in supporting players’ learning and development.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for psykisk helsearbeid;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleVM i gatefotball - en arena for støtte, samhandling og læringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/tph.20.2.3
dc.identifier.cristin2198640
dc.source.journalTidsskrift for psykisk helsearbeiden_US
dc.source.volume20en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber113-123en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal