dc.contributor.author | Finbråten, Hanne Søberg | |
dc.contributor.author | Guttersrud, Øystein | |
dc.contributor.author | Foss, Camilla | |
dc.contributor.author | Pettersen, Kjell Sverre | |
dc.contributor.author | Tørris, Christine | |
dc.contributor.author | Meyer, Mona Elisabeth | |
dc.contributor.author | Halvorsrud, Hedvig | |
dc.contributor.author | Stensrud, Helge | |
dc.contributor.author | Sandbekken, Ida Hellum | |
dc.contributor.author | Sæland, Mone Eli | |
dc.contributor.author | Grønlien, Heidi Kristine | |
dc.date.accessioned | 2024-01-16T07:59:58Z | |
dc.date.available | 2024-01-16T07:59:58Z | |
dc.date.created | 2023-12-08T14:46:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2023, 46 (4), 230-244. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3111646 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever med dette emnet. Studentaktive læringsformer i undervisningen kan bidra til økt kognitivt engasjement hos studentene. Bruk av concept cartoons (CC) sammen med digitalt student-respons-system (SRS) kan anvendes som undervisningsstrategi for å fremme studentaktivitet i store studentgrupper. CC består av illustrasjoner som presenterer både vitenskapelig aksepterte påstander og feilforestillinger om sentrale begreper og prosesser i AFB. Hensikt: Hensikten med denne studien var å beskrive hvordan CC i kombinasjon med digital SRS kan benyttes som en studentaktiv læringsform i ulike undervisningsformer for å støtte sykepleierstudenters læring i AFB. Metode: Studien har et kvasieksperimentelt deskriptivt kvantitativt design. CC ble anvendt sammen med SRS i digital undervisning ved sykepleierutdanningen ved tre universiteter/høgskoler høsten 2020 (n = 92–671). Anvendelsen av CC fulgte tenk–par–del-modellen, og studentene stemte på samme CC tre ganger i samme undervisningsøkt. Data ble analysert ved bruk av frekvensanalyser, Cochrans Q og Chi-square test. Resultat: Det var en økning i prosentandelen studenter som valgte det beste svaralternativet mellom de tre avstemningene. For de fleste CC var det en særlig økning i prosentandelen beste svar ved andre avstemning, etter at svaralternativene hadde blitt diskutert med medstudenter. Konklusjon: CC kan støtte læringen av sentrale begreper og fysiologiske prosesser. Undervisningsstrategien med CC i kombinasjon med digital SRS kan egne seg til å fremme studentaktiv læring, særlig i forelesning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.46.4.3 | |
dc.identifier.cristin | 2211128 | |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.volume | 46 | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.source.pagenumber | 230-244 | en_US |