Delrapport 3: Studenters tilfredshet med utdanninger ved OsloMet
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3111578Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [419]
Sammendrag
I denne rapporten har vi sett på studentenes vurdering av ulike aspekter ved utdanningen ved
OsloMet, og hvordan disse vurderingene har utviklet seg over tid. Vi har valgt ut spørsmål som
omhandler tilfredshet med undervisningen, tilbakemelding fra de fagansatte, informasjon og
tilrettelegging, det faglige og sosiale miljøet, samt hvordan de opplever sin mulighet for å gi
innspill til studieprogrammet. I tillegg har vi sett på hvordan studentene, både på utvalgte
studieprogrammer og ved OsloMet som helhet, er tilfredse med studieprogrammet sitt – alt i alt.
Gjennom analysene belyser vi faktorer knyttet til utvalgte effektmål for Den gode
studentopplevelsen (DGS). Rapporten gir også en mer overordnet analyse av studentenes
tilfredshet med studiene, som kan inngå i et bredere kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av
utdanningskvaliteten ved OsloMet.
Vi har valgt å se på studenter ved OsloMet som er på sitt andre år av bachelorstudiet. To av tre
av disse studentene har en positiv helhetsvurdering av studieprogrammet de går på. Det er
relativt få som er direkte misfornøyde, selv om andelen har økt noe de siste årene. Flere
misfornøyde studenter er naturlig å se i sammenheng med nedstengningen av samfunnet som
følge av covid 19-pandemien. Samtidig kan det også være en rekke lokale forhold ved de ulike
studieprogrammene som også påvirker hvor tilfredse studentene er.
Tilfredsheten med undervisningen er ved de fleste studieprogrammer ved OsloMet noe lavere
enn helhetsvurderingen av programmet. Det er likevel et aspekt hvor tilfredsheten har holdt seg
nokså stabil over tid, også i årene med pandemi og restriksjoner. Også når det gjelder de to
aspektene, informasjon og tilrettelegging og studentenes opplevde mulighet til å gi innspill, er
vurderingen forholdsvis stabil i perioden vi har undersøkt. Variasjoner mellom ulike studieprogram
er betydelige, men totalt sett ved OsloMet har vurderingene ikke endret seg så mye fra år til år.
Bachelorstudentene er jevnt over ganske godt fornøyd med det faglige og sosiale miljøet ved
OsloMet, ikke minst det sosiale miljøet studentene imellom. Mens studentene jevnt over er
mindre tilfredse med tilbakemelding fra fagansatte enn med mange andre aspekter ved
studieprogrammet sitt. Tilfredsheten med begge disse aspektene var lavest i 2021. Dette har nok
delvis sammenheng med hvordan studiehverdagen fungerte under periodene med restriksjoner i
forbindelse med covid 19-pandemien.
Generelt ser vi at noen studieprogram vurderes positivt langs mange dimensjoner, og det klareste
eksemplet på dette er paramedisin. Bioingeniørfag er også blant programmer som vurderes
positivt på en del av dimensjonene, men der er svingningene fra år til år større. Andre
utdanninger har en negativ utvikling i studenttilfredshet, og administrasjon og ledelse er et
eksempel på dette. Sykepleierutdanningen i Pilestredet er også blant utdanningene som over tid
vært mindre positivt vurdert av studentene.
Variasjonene i tilfredshet har sammenheng med en rekke forhold, og vi har i liten grad gått inn på
årsakene til utviklingen på det enkelte studieprogram. OsloMet tilbyr en stor rekke studieprogram,
og en del av disse studieprogrammene vurderes ganske lavt også ved andre studiesteder. Og
selv om OsloMet ligger noe lavere også når man sammenligner med liknende studiesteder, er det
viktig å understreke at studentenes vurderinger har sammenheng med flere forhold enn kvaliteten
på undervisningsopplegget.