Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaines, Colin
dc.contributor.authorSørnes, Sara Camilla
dc.date.accessioned2024-01-15T11:25:35Z
dc.date.available2024-01-15T11:25:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111505
dc.description.abstractEven in a relatively safe country such as Norway, queer youth are vulnerable. According to the curriculum, schools should be safe and inclusive spaces which promote curiosity around sexual orientation. Nevertheless, “gay” is the most frequently used slur in Norwegian classrooms. In the lower-secondary English subject, the students are to explore diversity, in addition to reading, interpreting and reflecting on young adult literature. Using the metaphor of mirrors, windows, and sliding glass doors, this master’s thesis argues that diverse queer literary representation can be a tool in deconstructing prejudice and counteracting the othering of queer students. As a literary analysis of three newer young adult novels, the study considers how the novels portray three concepts from queer and intersectional theory: coming out of the closet, connections between homosexuality and death (‘queer fatalism’), and intersectionality. The selected novels are Like a Love Story by Abdi Nazemian, The Love and Lies of Rukhsana Ali by Sabina Khan, and You Should See Me in a Crown by Leah Johnson. The study found that all three books feature coming-out moments as dramatic turning points, and the closet is presented both as a result of shame and heteronormativity and as a deliberate strategy. Queer fatalism is reproduced and disrupted in different ways: While two of the novels depict queer characters as closely tied to illness, violence, and death, the third novel upends this stereotype. The novels both challenge and reproduce stereotypes associated with queer people of color, and show how one’s own identity markers can make it challenging to empathize with the difficulties others face. These findings illustrate the need for multitudinous queer literary representation. Additionally, they underscore the importance of critically assessing the literature one presents to students, in order to avoid unintentional reproduction of stereotypical or harmful notions. Selv i et relativt trygt land som Norge, er skeiv ungdom en utsatt gruppe. Ifølge læreplanen skal skolen være et trygt og inkluderende sted som fremmer nysgjerrighet rundt seksuell orientering. Likevel er «homo» det mest brukte skjellsordet i norske klasserom. I engelskfaget på ungdomstrinnet skal elevene utforske mangfold, samt lese, tolke og reflektere over engelskspråklig ungdomslitteratur. Med bakgrunn i metaforen om speil, vinduer og skyvedører av glass, argumenterer denne masteroppgaven for at mangfoldig skeiv litterær representasjon kan være et verktøy for å bryte ned fordommer og motvirke andregjøring av skeive i klasserommet. Studien er en litterær analyse av tre nyere ungdomsromaner, og den tar i hovedsak for seg romanenes framstillinger av tre konsepter fra skeiv og interseksjonell teori: å komme ut av skapet, forbindelser mellom homoseksualitet og død («skeiv fatalisme») og interseksjonalitet. De utvalgte romanene er Like a Love Story av Abdi Nazemian, The Love and Lies of Rukhsana Ali av Sabina Khan og You Should See Me in a Crown av Leah Johnson. Studien fant at samtlige bøker bruker ut-av-skapet-øyeblikk som dramatiske vendepunkt, og skapet fremstilles både som et resultat av skam og heteronormativitet og som en gjennomtenkt strategi. Skeiv fatalisme reproduseres og dekonstrueres på ulike måter: Mens de skeive karakterene i to av bøkene er tett knyttet til sykdom, vold og død, snur den tredje romanen denne stereotypien på hodet. Romanene både utfordrer og reproduserer stereotypiske holdninger til skeive mennesker med minoritetsbakgrunn, og viser samtidig hvordan ens egne identitetsmarkører kan gjøre det vanskelig å forstå andres utfordringer. Funnene illustrerer behovet for mangfoldig skeiv representasjon. I tillegg understreker de viktigheten av å kritisk vurdere litteraturen man presenterer for elevene sine, slik at man kan unngå utilsiktet reproduksjon av stereotypiske eller skadelige holdninger.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleRepresentation That Matters: A Queer and Intersectional Analysis of Three Young Adult Novelsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel