LMX-relasjoner og det å oppfatte mål som ufravikelige: Den modererende rollen til målorientering
Abstract
The purpose of this study was to research the relationship between the type of leader-member exchange relationship (LMX) and perceiving goals as invariable (PGI). Furthermore, we wanted to research whether the employee's goal orientation moderated this relationship. In accordance with literature, the LMX relationship is divided into social exchange relationship (SLMX) and economic exchange relationship (ELMX), while goal orientation is divided into mastery orientation and performance orientation respectively. Data was collected as a cross-sectional study via a survey, where we ended up with 183 respondents. Our results provided support for a significant negative relationship between SLMX and PGI, and a significant positive relationship between ELMX and PGI. On the other hand, we did not receive support that any of the above-mentioned relationships are moderated by either mastery or performance orientation. Supplementary analyzes nevertheless suggested that goal orientation has an indirect effect on PGI via the LMX relationship. Increased mastery orientation respectively strengthens an SMLX relationship and weakens an ELMX relationship, which further reduces the degree of PGI. Increased performance orientation is mediated by the SLMX relationship, and indirectly increases the degree of PGI. Finally, the study's limitations, practical implications and future research opportunities are discussed. Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom typen ledermedarbeider-
relasjon (LMX) og oppfattelsen av mål som ufravikelige (PGI). Videre ville
vi undersøke om den ansattes målorientering modererte denne sammenhengen. I
henhold til litteratur deles LMX-relasjonen opp i sosial bytterelasjon (SLMX) og
økonomisk bytterelasjon (ELMX), mens målorientering deles opp i henholdsvis
mestringsorientering og prestasjonsorientering. Data ble innsamlet som en
tverrsnittstudie via en spørreundersøkelse, hvor vi endte med 183 respondenter. Våre
resultat ga støtte for en signifikant negativ sammenheng mellom SLMX og PGI, og en
signifikant positiv sammenheng mellom ELMX og PGI. Derimot fikk vi ikke støtte for at
noen av de nevnte sammenhengene ovenfor modereres av verken mestrings- eller
prestasjonsorientering. Supplerende analyser antydet likevel at målorientering har en
indirekte effekt på PGI via LMX-relasjonen. Økt mestringsorientering henholdsvis styrker
en SMLX-relasjon og svekker en ELMX-relasjon, som videre minsker graden av PGI. Økt
prestasjonsorientering medieres av SLMX-relasjonen, og øker indirekte graden av PGI.
Avslutningsvis blir studiens begrensinger, praktiske implikasjoner og fremtidige
forskningsmuligheter diskutert.