Bruk av digitale verktøy i kjemiundervisningen
Antonsen, Simen; Sverdvik, Håkon; Gravdahl, Anne; Osmani, Dorentina; Samuelsen, Marius; Sørskår, Åshild Moi; Stenstrøm, Yngve; Stenstrøm, Helge Ørjan
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Mange studieretninger har grunnemner innen matematikk, fysikk, kjemi og
statistikk som del av studieprogrammet. Erfaringsmessig er det vanskelig å motivere studenter i
disse fagene som for mange kun blir støttefag. Disse emnene er allikevel veldig viktig for å utvikle
en forståelse for grunnelementene innen et fagfelt. I 2019 fikk vi midler av HK-dir (tidligere
DIKU) til å skape et mer motiverende undervisningsopplegg ved hjelp av digitale verktøy som
spill, interaktive oppgaver og korte videofilmer. Prosjektet har satt søkelys på kjemifaget,
spesifikt innenfor grunnleggende organisk kjemi.
I løpet av prosjektperioden ble følgende innhold utviklet og lagt inn i LMS (Canvas): 1 stk.
reaksjonsspill, 50 stk. videofilmer og 600 stk. interaktive oppgaver.
I Kjemispillet kan du teste din kjennskap til molekylstrukturer vi til daglig omgir oss med.
Spillet retter seg mot i grunnleggende organisk kjemi og egner seg som et lettbent
repetisjonsverktøy for gjenkjennelse av noen kjente og mindre kjente molekylstrukturer. Store
deler av pensum har blitt supplert med temavideoer på 1-10 minutter. Enkelte temavideoer viser
øyenfallende eksperimenter som skal være selvforklarende etter temaet som behandles. Målet
med eksperimentene er primært å skape begeistring som gjør stoffet lettere å huske. For å
visualisere dette har vi benyttet data-animasjon og grafikk i kombinasjon med vanlig video. Det
er lagt inn ca. 600 interaktive oppgaver innen en rekke kategorier, blant annet klikkpunkt,
flervalg, fyll inn de blanke feltene, sant eller usant, match, rangering og kategorisering. Disse er
lagt inn etter temaer fra pensum slik at studenten lett kan teste seg innenfor hvor man står i
pensum. Oppgavene ligger på forskjellige vanskelighetsgrader for at studentene bedre skal
forstå hvordan de ligger an. Flere av oppgavene spiller også på humor, fordi mange av
studentene har fordommen at kjemi er “tørt” og kjedelig.
I denne presentasjonen tar vi for oss erfaringer fra prosjektperioden, produsert resultat og
tilbakemeldinger studentene.