Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkarstein, Dag
dc.contributor.authorSkjerven, Thea Kabicek
dc.date.accessioned2023-11-29T07:50:30Z
dc.date.available2023-11-29T07:50:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105130
dc.description.abstractI dagens digitale mediesamfunn står elever overfor en mengde ulike teksttyper og medieformer, fra sosiale medier til digitale bøker, filmer og strømmetjenester. Det er derfor viktig å undersøke hvordan elever forholder seg til og bruker disse tekstene, og hvordan dette kan påvirke deres læring og utvikling. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske tekstpraksiser elever på ungdomsskolen har i møte med litteraturundervisningens narrative fiksjonstekster, sett i et New Literacy Studies-perspektiv. I oppgaven vil det undersøkes hvordan elevers literacy-kompetanse kommer til syne gjennom gjenfortellinger av ulike teksters innhold, og hvordan deres tekstpraksiser påvirkes av forforståelse forbundet med filmatiske narrative fiksjonstekster. Basert på materiale fra kvalitative intervjuer av seks elever på 9. trinn, vil oppgaven presentere tre av informantene i kvalitative portretter, samt deres gjenfortellinger av to narrative fiksjonstekster brukt i undervisningssammenheng. Hovedfunnet i masteroppgaven er at eleven som er sosialisert inn i en primærdiskurs som ligger tettere opp mot skolediskursen leser tekster og ser filmer og serier på en mer analytisk måte enn dem som ikke er sosialisert inn i en slik diskurs. Dette funnet underbygger viktig innsikt i hvordan elevenes bakgrunn og sosialisering kan påvirke deres tekstpraksiser og læring, og hva dette betyr for undervisningen i dagens skolesystem. Ved å kartlegge og analysere elevenes tekstpraksiser i en digital tidsalder vil denne oppgaven være et bidrag til en bedre forståelse av hvordan ungdommer forholder seg til tekst i dagens samfunn, og hva dette betyr for deres læring og diskursive utvikling. In today's digital media society, students are faced with a variety of different text types and media forms, from social media to digital books, movies, and streaming services. It is therefore important to explore how students relate to and use these texts, and how this can affect their learning and development. This master's thesis aims to explore the literacy practices of students in secondary school when encountering the narrative fiction texts used in literature teaching, from a New Literacy Studies perspective. The thesis will research how students' literacy competence is manifested through retellings of various texts, and how their literacy practices are influenced by preconceptions associated with cinematic narrative fiction texts. Based on material from qualitative interviews with six students in 9th grade in Norway, the thesis will present three of the informants in qualitative portraits, as well as their retellings of two narrative fiction texts used in teaching contexts. The main finding of the master's thesis is that students who are socialized into a primary discourse more similar to the school discourse read texts and watch movies and series in a more analytical way than those who are not socialized into such a discourse. This finding provides important insight into how students' background and socialization can affect their text practices and learning, and what this means for teaching in today's school system. By mapping and analyzing students' text practices in a digital age, this thesis will contribute to a better understanding of how adolescents relate to text in today's society, and what this means for their learning and their discursive development.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleFilmatisk forforståelse som ressurs i norskfaget - En diskursiv analyse av ulike leseres tilnærming til narrative fiksjonsteksteren_US
dc.title.alternativeCinematic preconception as a resource in the Norwegian subject - A discourse analysis of different readers approach to narrative fiction textsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel