Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiæver, Tonje Hilde
dc.contributor.authorSolberg, Petter Grabner
dc.date.accessioned2023-10-24T07:31:32Z
dc.date.available2023-10-24T07:31:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098230
dc.description.abstractEtter introduseringen av programmeringskompetanse som del av LK20 i fagene matematikk, naturfag, musikk og kunst og håndverk, har lærerne vært nødt til å utvikle egne programmeringskompetanser for å kunne utvikle elevenes kompetanse. Som rektor, har man ansvar for den pedagogiske utviklingen i skolen, og det vil derfor være rektorens ansvar å planlegge for og tilrettelegge for utvikling av lærernes kompetanser. Målet for denne studien har vært å utforske hvilke perspektiver og strategier rektorer i barneskolen har for å utvikle lærernes programmeringskompetanse, og tatt utgangspunkt i følgende problemstilling og delproblemstillinger: Hvilke perspektiver og strategier har rektorer i barneskolen på kompetanseutvikling i programmering for lærere? For å svare på problemstillingen er det gjennomført kvalitative intervjuer av fire rektorer fra ulike barneskoler med samme skoleeier. De transkriberte intervjuene har utgjort funnene i studien, som gjennom en tematisk analyse har søkt å drøfte tre delproblemstillinger. Hvilke perspektiver og strategier har rektoren for generell digital kompetanseutvikling? Hvilken forståelse har rektoren av programmering i skolen? Hvilke strategier har rektoren for kompetanseutvikling innen programmering for lærerne? Det framkommer i funnene at rektorene er positive til utvikling av programmeringskompetanse, men at det er uenighet i hvor mye plass programmering bør ha i skolen. De vurderer lærerne som å ha dårlige programmeringskompetanser, og at ønsket om å utvikle kompetanser er betinget i lærernes følelse av relevans for egen praksis og interesse. Interesseaspektet kan også knyttes opp mot alder, uten at dette kan stadfestes som en avgjørende faktor til mangel på interesse. Skolene er tidlig i fasen i å utvikle lærernes programmeringskompetanse, men viser til kurs, i regi av lokale vitensentre, som den strategien som frekventerer mest. Gitt at dette er et nytt forskningsområde, vil det være behov for mer forskning på området. After the introduction of programming skills as part of LK20 (the Norwegian national curriculum) in subjects such as mathematics, science, music, and arts and crafts, teachers have had to develop their own programming skills in order to enhance students' competencies. The principal is responsible for the pedagogical development in the school, making it the principal's responsibility to plan for and facilitate the development of teachers' competencies. The aim of this study was to explore the perspectives and strategies of elementary school principals regarding the development of teachers' programming skills. The research questions and sub-questions were as follows: What perspectives and strategies do elementary school principals have for competence development in programming for teachers? To answer this research question, qualitative interviews were conducted with four principals from different elementary schools from the same area. The transcribed interviews formed the findings of the study, which were thematically analyzed to address three sub-questions: What perspectives and strategies does the principal have for general digital competence development? What understanding does the principal have of programming in schools? What strategies does the principal have for competence development in programming for teachers? The findings reveal that the principals are positive about the development of programming skills, although there is disagreement about the extent to which programming should be emphasized in schools. They perceive teachers as having poor programming skills, and the desire to develop these skills is contingent upon teachers' perception of relevance to their own practice and their interest. The aspect of interest can also be linked to age, although this cannot be confirmed as a decisive factor for lack of interest. Schools are in the early stages of developing teachers' programming skills, with courses organized by local science centers, being the most frequent strategy mentioned. Given that this is a relatively new research area, more research is needed in this field.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleRektorers perspektiver og strategier på kompetanseutvikling i programmering for lærere – en kvalitativ studieen_US
dc.title.alternativePrincipal’s Perspectives and Strategies on Teacher Competence Development in Programming – A Qualitative Studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel