Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWærdahl, Randi
dc.contributor.authorStinessen-Brekne, Elise Torsdatter
dc.date.accessioned2023-10-23T11:26:24Z
dc.date.available2023-10-23T11:26:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098057
dc.description.abstract#Instukids er et fenomen på TikTok blant ungdommer som lever sine liv i barnevernsinstitusjoner i Norge. På åpne TikTok- kontoer legger tenåringer ut videoer fra sin hverdag på disse institusjonene. Hashtaggen #instukids gjør det mulig for andre TikTok-brukere å finne, se og kommentere ungdommenes videoer. I dette prosjektet har jeg analysert 36 TikTok- videoer med hashtaggen #instukids. Mitt empiriske materiale ble samlet inn ved to separate anledninger, i oktober og november 2022. Jeg valgte å begrense materialet mitt til bare norske, åpne TikTok- kontoer. Videoene er anonymisert med hensyn til kjønn og brukernavn. Forskningsspørsmålet for prosjektet er: Hvordan fremstiller og forteller institusjonsungdom sine liv på videodelingsplattformen TikTok? Som analytisk ståsted har jeg valgt å plassere meg i familieforskningen, ved å se på familien som en praksis, med utgangspunkt i David Morgans teori. Videre har jeg valgt å benytte Janet Finch ståsted «family display» som er en videreføring av Morgans teori. Gjennom å benytte «display» eller «fremvisning» ligger det også en sosial dimensjon, hvor, fremvisningene som gjøres må forstås av andre for å kalles fremvisninger. I forlengelsen av den sosiale dimensjonen i family display, har jeg også valgt å betrakte familien som intimitet slik blant annet Jaquie Gabb var opptatt av, men også en betraktning av intimitet til å orientere seg rundt ideer om vennskap, hvor det offentlige rommet blir intimt og hvor «digital intimitet» kan oppstå. Prosjektet presenterer tre analytiske tråder. Først ser jeg på hvordan ungdommene presenterer seg selv og forteller sine historier for et ukjent publikum. For det andre peker analysen min på hvordan disse ungdommene ser ut til å søke felleskap med andre. Gjennom videoene sine kan de oppnå relasjoner gjennom kommentarer som gir emosjonell støtte. Til slutt peker jeg i min analyse på TikTok som en kanal for systemkritikk for disse ungdommene, både mot barnevernstjenestene, institusjonene og mot samfunnets forståelse av #Instukidsa og diskuterer hvordan videoene bidrar til å gi ungdom på barnevernsinstitusjoner en stemme.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSosiale medieren_US
dc.subjectTikToken_US
dc.subjectBarnevernsinstitusjonen_US
dc.subjectDeltakelseen_US
dc.subjectMedborgerskapen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.title#Instukids - Institusjonsungdoms fortellinger om seg selv på TikTok Selvpresentasjon, felleskap og systemkritikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel