• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#Instukids - Institusjonsungdoms fortellinger om seg selv på TikTok Selvpresentasjon, felleskap og systemkritikk

Stinessen-Brekne, Elise Torsdatter
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Brekne_SFB_2023.pdf (842.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3098057
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Familiebehandling [103]
Abstract
#Instukids er et fenomen på TikTok blant ungdommer som lever sine liv i barnevernsinstitusjoner i Norge. På åpne TikTok- kontoer legger tenåringer ut videoer fra sin hverdag på disse institusjonene. Hashtaggen #instukids gjør det mulig for andre TikTok-brukere å finne, se og kommentere ungdommenes videoer.

I dette prosjektet har jeg analysert 36 TikTok- videoer med hashtaggen #instukids. Mitt empiriske materiale ble samlet inn ved to separate anledninger, i oktober og november 2022. Jeg valgte å begrense materialet mitt til bare norske, åpne TikTok- kontoer. Videoene er anonymisert med hensyn til kjønn og brukernavn.

Forskningsspørsmålet for prosjektet er:

Hvordan fremstiller og forteller institusjonsungdom sine liv på videodelingsplattformen TikTok?

Som analytisk ståsted har jeg valgt å plassere meg i familieforskningen, ved å se på familien som en praksis, med utgangspunkt i David Morgans teori. Videre har jeg valgt å benytte Janet Finch ståsted «family display» som er en videreføring av Morgans teori. Gjennom å benytte «display» eller «fremvisning» ligger det også en sosial dimensjon, hvor, fremvisningene som gjøres må forstås av andre for å kalles fremvisninger. I forlengelsen av den sosiale dimensjonen i family display, har jeg også valgt å betrakte familien som intimitet slik blant annet Jaquie Gabb var opptatt av, men også en betraktning av intimitet til å orientere seg rundt ideer om vennskap, hvor det offentlige rommet blir intimt og hvor «digital intimitet» kan oppstå.

Prosjektet presenterer tre analytiske tråder. Først ser jeg på hvordan ungdommene presenterer seg selv og forteller sine historier for et ukjent publikum. For det andre peker analysen min på hvordan disse ungdommene ser ut til å søke felleskap med andre. Gjennom videoene sine kan de oppnå relasjoner gjennom kommentarer som gir emosjonell støtte. Til slutt peker jeg i min analyse på TikTok som en kanal for systemkritikk for disse ungdommene, både mot barnevernstjenestene, institusjonene og mot samfunnets forståelse av #Instukidsa og diskuterer hvordan videoene bidrar til å gi ungdom på barnevernsinstitusjoner en stemme.
Publisher
OsloMet-Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit