Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorvik, Aagoth Elise Lossius
dc.contributor.authorSmolyakova, Lena
dc.date.accessioned2023-10-23T06:16:56Z
dc.date.available2023-10-23T06:16:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097941
dc.description.abstractBakgrunn: Høyere utdanning gjennomgår betydelige transformasjoner på verdensbasis. Markedskonkurranse mellom institusjoner i sektoren både nasjonalt og internasjonalt har økt betraktelig. Virksomheter i UH-sektoren må være fleksible og tilpasningsdyktige i dagens samfunn med tanke på institusjonenes organisering og arbeidsform for å oppnå ønskede resultater i kjernevirksomheten. Hensikt: Å utforske og beskrive viktigheten for kunnskapsarbeidere i universitet- og høyskolesektoren å oppleve myndiggjøring. Teoretisk forankring: Studien er forankret i teori om selvbestemmelse og empowerment. Metode: Studien har en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført semi-strukturerte individuelle intervjuer med ti akademikere ved UiO. Data er tolket gjennom kvalitativ innholdsanalyse. Funn og fortolkninger: Funn og fortolkninger tyder på at respondentene opplever at faktorer i det psykososiale miljøet støtter opplevelse av både autonomi, kompetanse for å gjennomføre samfunnsoppdraget, meningsfullhet av arbeidet de gjør. Respondentene har i stor grad innflytelse over arbeidsdagen sin. Ledere har stor påvirkning på det lokale psykososiale miljøet. Ledere som gir tilbakemeldinger, viser støtte og tillitt, inkluderer i beslutninger, har en positiv virkning på ansattes psykologiske myndiggjøring. Mangel på tillit, detaljstyring, administrative hindringer har en negativ effekt. Positive opplevelser blir hovedsakelig knyttet til motivasjon og kreativitet, mens negative fører til mistrivsel og dårlig helse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMyndiggjøringen_US
dc.subjectKunnskapsarbeidereen_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.titlePåvirkning av arbeidsplassens psykososiale arbeidsmiljø på ansattes psykologiske myndiggjøringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel