Påvirkning av arbeidsplassens psykososiale arbeidsmiljø på ansattes psykologiske myndiggjøring
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3097941Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Høyere utdanning gjennomgår betydelige transformasjoner på verdensbasis. Markedskonkurranse mellom institusjoner i sektoren både nasjonalt og internasjonalt har økt betraktelig. Virksomheter i UH-sektoren må være fleksible og tilpasningsdyktige i dagens samfunn med tanke på institusjonenes organisering og arbeidsform for å oppnå ønskede resultater i kjernevirksomheten.
Hensikt: Å utforske og beskrive viktigheten for kunnskapsarbeidere i universitet- og
høyskolesektoren å oppleve myndiggjøring. Teoretisk forankring: Studien er forankret i teori om selvbestemmelse og empowerment.
Metode: Studien har en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført semi-strukturerte
individuelle intervjuer med ti akademikere ved UiO. Data er tolket gjennom kvalitativ
innholdsanalyse.
Funn og fortolkninger: Funn og fortolkninger tyder på at respondentene opplever at faktorer i det psykososiale miljøet støtter opplevelse av både autonomi, kompetanse for å gjennomføre samfunnsoppdraget, meningsfullhet av arbeidet de gjør. Respondentene har i stor grad innflytelse over arbeidsdagen sin. Ledere har stor påvirkning på det lokale psykososiale miljøet. Ledere som gir tilbakemeldinger, viser støtte og tillitt, inkluderer i beslutninger, har en positiv virkning på ansattes psykologiske myndiggjøring. Mangel på tillit, detaljstyring, administrative hindringer har en negativ effekt. Positive opplevelser blir hovedsakelig knyttet til motivasjon og kreativitet, mens negative fører til mistrivsel og dårlig helse.