Show simple item record

dc.contributor.advisorPajchel, Katarzyna
dc.contributor.authorWennevold, Mats Alexander
dc.date.accessioned2023-10-17T15:07:19Z
dc.date.available2023-10-17T15:07:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097082
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er å få innsikt i programmering og tenkemåtene som følger med denne ferdigheten i skolen. Jeg ønsket videre å se på det økende fokuset på utforskende arbeid og undring som blir fremhevet i LK20 sine kjerneelementer for naturfag. Denne oppgavens hensikt er å få et innblikk i hvilken rolle algoritmisk tenkning har i PRIMM-basert naturfagundervisning, og hvordan det tilrettelegger for utforskende arbeid. For å svare på dette har jeg i åtte uker fulgt undervisningen i en 6.-klasse, som har gjennomgått et PRIMM-basert undervisningsopplegg knyttet til temaet elektrisitet. Elevene har i denne perioden arbeidet med programmering og elektriske kretser, hvor de til slutt skal designe og bygge et smart-hus ved hjelp av en microbit. Jeg har i denne oppgaven analysert elevenes samtaler fra undervisningen der de arbeidet med å lage elektriske kretser med hjelp av en microbit som de har programmert. I studien kom det frem at elevene anvendte (Weintrop et al., 2016) sine praksiser for algoritmisk tenkning i et PRIMM-basert undervisningsopplegg. Når elevene anvendte disse praksisene, tok de også i bruk et utforskende språk, og brukte det nøkkelbegrepene som blir omtalt av (Haug, B. S., 2016). I denne studien kom det frem at eleven når de anvendte (Weintrop et al., 2016) sine praksiser for algoritmisk tenkning og tok i bruk et utforskende språk, viste til stillasbygging og dybdelæring. The background for this task is to gain insight into programming and the ways of thinking that come with this skill in school. I also wanted to look at the increasing focus on exploratory work and wonder that is highlighted in LK20's core elements for science. The purpose of this assignment is to gain an insight into the role of algorithmic thinking in PRIMM-based science education, and how it facilitates exploratory work. To answer this, for eight weeks I have been teaching in a 6th grade, which has undergone a PRIMM-based teaching program related to the topic of electricity. During this period, the students have worked with programming and electrical circuits, where they will eventually design and build a smart house using a Microbit. In this assignment, I have analyzed the students' conversations from the teaching where they worked on creating electrical circuits with the help of a Microbit that they have programmed. The study revealed that the students (Weintrop et al., 2016) applied their algorithmic thinking practices in a PRIMM-based teaching program. When the students applied these practices, they also used exploratory language, and used the key concepts discussed by it (Haug, 2016). In this study, it emerged that when the learners applied (Weintrop et al., 2016) their algorithmic thinking practices and used exploratory language, referred to scaffolding and deep learning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleHvilken rolle algoritmisk tekning har i utforskende arbeid i et PRIMM-basert naturfagsoppleggen_US
dc.title.alternativeComputational Thinking’s Role in Inquiry-Based Educational Schemes Using PRIMMen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record