Show simple item record

dc.contributor.advisorLind, Anne
dc.contributor.authorWathne, Kristin Vik
dc.date.accessioned2023-10-17T15:02:13Z
dc.date.available2023-10-17T15:02:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097081
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ligger fokuset på skjønnlitteratur, og hvordan estetisk lesing av Simon Strangers Barsakh: Emilie, Samuel og Gran Canaria (2009), med fokus på karakterens følelser, kan bidra til utvikling av ungdomsskoleelevers narrative forestillingsevne og mentaliseringsevne. Romanen skildrer et møte mellom to kontrastfulle karakterer, og ved hjelp av gjenkjennbare følelser og ungdomsproblematikk, fortelles en flyktnings reise fra Ghana til Gran Canaria. For å se nærmere på dette er det blitt gjort en skjønnlitterær analyse av Barsakh ved hjelp av nærlesing og analyseskjema med fargekoder. Som teoretisk forankring er det blitt brukt et utvalg av forskere. Til begrepet narrativ forestillingsevne er teori fra Martha C. Nussbaum (2016) blitt benyttet, og til begrepet mentaliseringsevne, er teori fra Lisa Zunshine (2006) blitt brukt. I sammenheng med sistnevnte har det også blitt sett på teori om empati fra Suzanne Keen (2007; 2010), og hennes tanker om skjønnlitteraturens virkning. For å undersøke det estetiske med lesingen, er det blitt sett på drama som arbeidsform, og hva denne arbeidsformen kan tilføre et litteraturarbeid med Barsakh. I tråd med dette har jeg benyttet meg av teori fra Louise Rosenblatt (2005) og Aud Berggraf Sæbø (2016). Det blir også sett på tidligere forskning rundt ulike tilganger til litteratur av Kari Anne Rødnes (2014), og hvilken litteratur som leses i skolen, av Ida Lodding Gabrielsen og Marte Blikstad-Balas (2020). Gjennom den skjønnlitterære analysen ble det tydelig at Barsakh har et stort potensial, og at det finnes flere elementer som gjør at det kan hevdes at bruk av romanen kan bidra til å dyrke ungdomsskoleelevenes narrative forestillingsevne, og stimulere deres evne til å mentalisere. Gjennom de følelsesladde hendelsene i Barsakh kan elevene oppleve å bli dratt inn i historien og leve seg inn i fortellingen. Samtidig vil elevene gjennom lesingen få mulighet til å få et innblikk i karakterer både like og mindre like seg selv. De vil få eksempler på hvordan følelser blir formidlet, og gjennom dramatisering av utvalgte utdrag fra romanen, muligens få en innsikt og forståelse av at adferd er knyttet til følelser, og at følelser er knyttet til behov. Med andre ord kan elevene gjennom estetisk arbeid med Barsakh både lære noe om seg selv og andre. This thesis looks at fiction and how aesthetic reading of Simon Strangers Barsakh: Emilie, Samuel og Gran Canaria (2009) with a focus on the character´s feelings can contribute to the development of lower-secondary students’ narrative imagination and theory of mind. The novel depicts a meeting between two contrasting characters, and with the help of recognizable feelings and youth issues the story of one refugee travel from Ghana to Gran Canaria is told. To explore this further, a fictional analysis of Barsakh has been conducted with the help of close reading and a color-coded analysis form. The theoretical framework consists of a selection of researchers. Firstly, the concept of narrative imagination is based on theories by Martha C. Nussbaum (2016). Secondly, for the concept of Theory of Mind, theory by Lisa Zunshine (2006) has been utilized. Thirdly, theory regarding empathy by Suzanne Keen (2007; 2010) and her thoughts on the role of fiction in regards to empathy has been looked at in relation to Liza Zunshines (2006) theory. To explore the aesthetic parts of reading, the teaching method drama has been explored, and how this can add to the work with Barsakh. In line with this, I have explored theories by Louise Rosenblatt (2005) and Aud Berggraf Sebø (2016). Additionally, previous research regarding different approaches to literature by Kari Anne Rødnes (2014), and what kinds of literature is being read in schools by Ida Lodding Gabrielsen and Marte Blikstad-Balas (2020), has also been presented. Through the fictional analysis, it was apparent that Barsakh has a great potential and that there are several elements that contributes to the claim that the novel can be used to develop lower-secondary students’ narrative imagination and stimulate their theory of mind. Through the emotional events in Barsakh the students can insert themselves into the narrative. Simultaneously, the students can, through the act of reading, be giving an insight into characters both alike and different from themselves. They are presented with examples of how feelings are conveyed, and through dramatization of selected extracts of the novel, they can possibly get an insight to, and understanding of, how behavior is related to feelings and how feelings are related to needs. In other words, through an aesthetic reading of Barsakh students might both learn something about themselves and others.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleEstetisk lesing av skjønnlitteratur som potensiell inngang til utvikling: En undersøkelse av hvordan estetisk lesing av Barsakh (2009) kan bidra til å utvikle ungdomsskoleelevers narrative forestillingsevne og mentaliseringsevneen_US
dc.title.alternativeAesthetic reading of fiction as a potential entry to development: A study of how aesthetic reading of Barsakh (2009) can contribute to the development of narrative imagination and Theory of Mind amongst lower-secondary studentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record