Show simple item record

dc.contributor.advisorLangnes, Tonje Fjogstad
dc.contributor.authorUlstein, Victoria Patricia
dc.date.accessioned2023-10-17T13:51:38Z
dc.date.available2023-10-17T13:51:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097068
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring som kom inn i læreplanene i den norske skolen i 2020. Folkehelse og Livsmestring handler om å kunne håndtere og mestre ulike situasjoner og utfordringer som livet bringer. Kroppsøving kan gi elevene muligheten til å utvikle ferdigheter og egenskaper som er viktige for helsen og livsmestring, blant annet ved at elevene lærer om samarbeid, å møte utfordringer og psykisk helse. Tidligere forskning viser at det i hovedsak er fysisk helse som er blitt undervist i kroppsøving, på tross av at helse i like stor grad inneholder psykiske og sosiale faktorer. Diskurser om aktivitet og idrett har påvirket faget i mange år, men Folkehelse og Livsmestring kan være med å fullbyrde kroppsøvingsfagets hensikt i skolen. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode som er basert på semistrukturerte intervjuer. Det er intervjuet fem kroppsøvingsstudenter på masternivå. For å analysere datamaterialet er det benyttet en tematisk analyse. Problemstillingen er følgende: «Hvordan forstår fremtidige kroppsøvingslærere det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring?». Følgende forskningsspørsmål ble formulert for å bidra til å svare på problemstillingen: 1. Hvordan er det fremtidige kroppsøvingslærere forstår begrepet Folkehelse og Livsmestring? 2. Hva tenker fremtidige kroppsøvingslærere at kroppsøving kan bidra med i arbeidet med Folkehelse og Livsmestring? 3. Hva slags kompetanse trenger fremtidige kroppsøvingslærere for å undervise i Folkehelse og Livsmestring? Funn viser at informantene ser på helse som sammensatt av fysiske, psykiske og sosiale aspekter. Videre viser funn at informantene ser på kroppsøvingsfaget som en stor ressurs i arbeidet med Folkehelse og Livsmestring i skolen, men de opplever dermed også et større ansvar rundt egen undervisning. Informantene opplever å ha for lite kunnskap om og erfaring med Folkehelse og Livsmestring, men er positive til temaets implementering i skolen. The theme of this master's thesis in physical education has a background in the interdisciplinary theme Health and Life Skills, which entered the Norwegian school curriculum in 2020. Health and Life Skills is about being able to handle and master different situations and challenges that life brings. Physical education can give students the opportunity to develop skills and characteristics that are important for health and coping with life, for example by students learning about cooperation, facing challenges and mental health. Previous research shows that it is mainly physical health that has been taught in physical education, despite the fact that health contains psychological and social factors to an equal extent. Discourses about activity and sport have influenced the subject for many years, but Health and Life Skills can help fulfill the purpose of the physical education subject in schools. The study has a qualitative approach based on semi-structured interviews. Five physical education students at Master's level have been interviewed. To analyze the data, a thematic analysis was used. The research question is as follows: "How do future physical education teachers understand the interdisciplinary topic Health and Life Skills?". The following research questions were formulated to help answer the research question: 1. How do future physical education teachers understand the concept of Health and Life Skills? 2. What do future physical education teachers think that physical education can contribute to the work with Health and Life Skills? 3. What kind of competence do future physical education teachers need to teach Health and Life Skills? Findings show that the informants see health as composed of physical, psychological and social aspects. Furthermore, findings show that the informants see the physical education subject as a great resource in the work with Health and Life Skills in school, but they also experience a greater responsibility regarding their own teaching. The informants feel that they have too little knowledge of and experience with Health and Life Skills, but are positive about the theme's implementation in school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleFremtidige kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av Folkehelse og Livsmestring i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeFuture physical education teachers' understanding and application of Health and Life Skills in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record