Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÆsøy, Knut Ove
dc.contributor.authorTømmermo, Ingrid
dc.date.accessioned2023-10-17T13:29:37Z
dc.date.available2023-10-17T13:29:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097055
dc.description.abstractVerdien om likeverd kan forstås som en rød tråd i skoleverket. Den finnes i lovverket, og i rammene som omgir skolen. Likevel er det flere faktorer som utfordrer skolens praktiske utlevelse av verdien. Gjennom fire kvalitative semistrukturerte intervjuer har jeg identifisert to overordnede dilemmaer som kan skape utfordringer med overholdelsen av likeverdig opplæring. Disse dilemmaene er skolens mandat vs. tilgjengelige ressurser og likebehandling vs. likeverd. Innenfor det første dilemmaet blir faktorer og perspektiver knyttet til elevsyn og lærersyn, hjemmeforhold og skolemiljø og skolens fysiske rammer beskrevet gjennom muliggjørende og forhindrende forståelser av hva som utgjør likeverd i opplæringa. Mulighetene for likeverdig opplæring innenfor dette dilemmaet eksisterer i det reflekterende profesjonsfellesskapet, i forståelsen av hva skole og hjem samarbeider om og i veggene på selve skolebygget. Det andre dilemmaet omhandler muliggjørende og forhindrende faktorer knyttet til tilpasning for likeverd innenfor en ramme av felles læreplan og kompetansemål, og likeverdig tilpasning for elever med særskilte behov. Innenfor dette dilemmaet legger rimelighetens grenser føringer for hvordan og hvor langt en skole kan tilrettelegge for elevers særskilte behov. Rektorene beskriver en ressurssituasjon og en samlet kompetanse ved skolen som de ikke opplever som tilfredsstillende for å kunne møte alle særskilte problemer som utgjør utfordringer for elever i skolehverdagen. Selv om skolens ansatte strekker seg langt for å imøtekomme elevene, vil enkelte elevers behov utgjøre en hindring for at opplæringstilbudet de får er likeverdig. Likeverdig opplæring krever kompetanse og ressurser for å kunne ivareta enkelteleven, i tillegg til et handlingsrom for tilpasning innenfor skolens strukturelle rammer og ressurssituasjon. The value of equity can be understood as a common thread throughout the school system. It exists in the legal framework and in the structures that surround the school. However, there are several factors that challenge the practical implementation of this value in schools. Through four qualitative semi-structured interviews, I have identified two overarching dilemmas that can create challenges with ensuring equitable education. These dilemmas are the school's mandate vs. available resources, and equal treatment vs. equity. Within the first dilemma, factors and perspectives related to views on students and teachers, home life and school environment, and the physical framework of the school are described through enabling and hindering understandings of what constitutes equitable education. The opportunities for equitable education within this dilemma exist in the reflective professional community within schools, in the understanding of what the school and the homes collaborate on, and in the walls of the school building itself. The second dilemma concerns enabling and hindering factors related to adaptation for equity within a framework of common curriculum and competency goals, and equitable adjustment for students with special needs. Within this dilemma, the limits of reasonableness guide how far a school can accommodate students' special needs. Principals describe a resource and competence situation at the school that they do not consider adequate to meet all the challenges that students face in their everyday lives. Even though school staff go to great lengths to accommodate students, some students' needs may hinder the equity of the education they receive. Equitable education requires competence and resources to accommodate individual students, in addition to a flexibility to adapt within the school's structural framework and available resources.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleDilemmaer knyttet til likeverdig opplæring - En kvalitativ studie av fire rektorers forståelse av handlingsromfor å utøve likeverdig opplæringen_US
dc.title.alternativeDilemmas concerning equity in educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel