Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolvang, Ida Merete
dc.contributor.authorBerge, Sandra
dc.contributor.authorStojanovic, Jovana
dc.date.accessioned2023-10-17T10:49:48Z
dc.date.available2023-10-17T10:49:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096966
dc.description.abstractHensikten med vår masteroppgave er å bidra til mer kunnskap om relasjonsarbeid i barneverntjenesten. På bakgrunn av det kom vi frem til følgende problemstilling: Hvordan forstår barnevernkonsulenter begrepet relasjon, og opplever de at relasjon er en sentral del av deres arbeid?. Masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ studie som bygger på totalt fire individuelle kvalitative intervjuer av barnevernkonsulenter, som er ansatt i ulike barneverntjenester i Oslo området. Funnene fra intervjuene utgjør det empiriske grunnlaget for denne studien og datamaterialet ble analysert og tolket ved hjelp av tematisk analyse. Gjennom en kritisk gjennomgang av tidligere forskning og ulike fagbøker, ble dataene også fortolket i lys av disse. Som teorigrunnlag for oppgaven har vi benyttet fireperspektiv modellen til Røkenes og Hanssen (2012), og deriblant relevant teori om relasjon, kommunikasjon og makt. Vi kom frem til følgende resultater: - Flere faktorer påvirker relasjonen mellom barnevernkonsulenter og klienter de møter. Manglende tid, høyt turnover, maktubalanse og negative forforståelser av barnevernet svekker muligheter for å etablere gode relasjoner. Relasjonsfremmende faktorer som fleksibilitet, empati, forståelse og transparens bli beskrevet som nøkkelfaktorer for å lykkes i bygging av gode relasjoner. - Personlige egenskaper har en vesentlig betydning når en skal møte barn og familier i barnevernet. - Ledelse i barnevernet kan ha en påvirkning på konsulentens relasjonsarbeid, både positivt og negativt. - Det finnes lite forskning om behovet for restitusjon hos konsulentene i barneverntjenesten. Vi har vært særlig bevisste over egen kunnskap og kjennskap til barneverntjenesten, på bakgrunn av at begge to jobber som barnevernkonsulenter. Vi ønsket med andre ord ikke at sistnevnte skulle sette føringer for utfallet av oppgaven. Likevel opplevde vi at vår kunnskap og interesse for feltet var en ressurs i studien.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectRelasjoneren_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectBarnevernen_US
dc.subjectBrukermedvirkningen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.titleRelasjonens betydning i barneverntjenestenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel