Relasjonens betydning i barneverntjenesten
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096966Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med vår masteroppgave er å bidra til mer kunnskap om relasjonsarbeid i barneverntjenesten. På bakgrunn av det kom vi frem til følgende problemstilling: Hvordan forstår barnevernkonsulenter begrepet relasjon, og opplever de at relasjon er en sentral del av deres arbeid?.
Masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ studie som bygger på totalt fire individuelle kvalitative intervjuer av barnevernkonsulenter, som er ansatt i ulike barneverntjenester i Oslo området. Funnene fra intervjuene utgjør det empiriske grunnlaget for denne studien og datamaterialet ble analysert og tolket ved hjelp av tematisk analyse. Gjennom en kritisk gjennomgang av tidligere forskning og ulike fagbøker, ble dataene også fortolket i lys av disse. Som teorigrunnlag for oppgaven har vi benyttet fireperspektiv modellen til Røkenes og Hanssen (2012), og deriblant relevant teori om relasjon, kommunikasjon og makt.
Vi kom frem til følgende resultater:
- Flere faktorer påvirker relasjonen mellom barnevernkonsulenter og klienter de møter. Manglende tid, høyt turnover, maktubalanse og negative forforståelser av barnevernet svekker muligheter for å etablere gode relasjoner. Relasjonsfremmende faktorer som fleksibilitet, empati, forståelse og transparens bli beskrevet som nøkkelfaktorer for å lykkes i bygging av gode relasjoner.
- Personlige egenskaper har en vesentlig betydning når en skal møte barn og familier i barnevernet.
- Ledelse i barnevernet kan ha en påvirkning på konsulentens relasjonsarbeid, både positivt og negativt.
- Det finnes lite forskning om behovet for restitusjon hos konsulentene i barneverntjenesten.
Vi har vært særlig bevisste over egen kunnskap og kjennskap til barneverntjenesten, på bakgrunn av at begge to jobber som barnevernkonsulenter. Vi ønsket med andre ord ikke at sistnevnte skulle sette føringer for utfallet av oppgaven. Likevel opplevde vi at vår kunnskap og interesse for feltet var en ressurs i studien.